Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 31. januar 2017 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 95 (alm. del)
Vil ministeren oversende beregningsgrundlaget for uddannelsesloftet efter den
nye ændring?
Svar
Grundlaget for opgørelsen af de økonomiske konsekvenser af den nye politiske
aftale om begrænsning af dobbeltuddannelse tog udgangspunkt i antallet af optag-
ne studerende på en videregående uddannelse på Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriets område i 2014, som allerede havde afsluttet en videregående uddannelse
på samme eller højere niveau inden for de seneste seks år.
Herefter er der foretaget en række korrektioner:
For det første er der fratrukket en skønnet andel af målgruppen, der forventes
at kunne få dispensation fra begrænsningen af dobbeltuddannelse som følge af
sundhedsmæssige årsager og som følge af forældet uddannelse, og som der-
med ikke vil være omfattet af begrænsningen af dobbeltuddannelse.
For det andet er der fratrukket en skønnet andel af målgruppen, som forventes
at skifte studie inden afsluttet uddannelse, og som dermed ikke vil være omfat-
tet af begrænsningen af dobbeltuddannelse.
For det tredje er der fratrukket et skønnet antal personer, som forventes opta-
get på uddannelser, som indgår på positivlisten på baggrund af særlig ar-
bejdsmarkedsrelevans, og som dermed ikke vil være omfattet af begrænsnin-
gen af dobbeltuddannelse.
For det fjerde er der korrigeret for det antal personer, der har gennemført en
bachelor- og kandidatuddannelse, og som allerede er optaget på en ekstra ba-
cheloruddannelse, og som derfor forventes at fortsætte på den kandidatud-
dannelse, der er den naturlige overbygning på den bacheloruddannelse, de al-
lerede er optaget på.
28. februar 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/007270-02
Med ovenstående korrektioner er målgruppen reduceret. Herefter er indregnet de
gældende uddannelsestakster, SU-takster og arbejdsudbudsvirkning, idet der også
er taget højde for forskellige uddannelsestyper og indfasning af effekten.
Side
1/2