Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 5. januar 2017 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 74 (Alm. del)
Mener ministeren, at studerende på de videregående uddannelser, i stil med elever
i folkeskolen, har gavn af at modtage mere undervisning?
Svar
Studieintensitet er et område, jeg er optaget af, da højere studieintensitet helt gene-
relt betyder større læringsudbytte for de studerende. Men der er og skal være en
væsensforskel fra den måde elever i folkeskolen undervises på til de undervisnings-
former, studerende møder på videregående uddannelser. Uddannelserne på de
videregående uddannelsesinstitutioner er således tilrettelagt på vidt forskellige
måder, og der findes eksempler på uddannelser med mindre undervisning, hvor de
studerende har meget høj studieintensitet. Antallet af undervisningstimer på de
videregående uddannelser dækker endvidere over meget forskelligartede aktivite-
ter. Undervisning kan både være klassiske forelæsninger med flere hundrede stu-
derende, det kan foregå på små hold eller tage form af vejledning og feedback fra en
underviser.
Det er uddannelsesinstitutionerne, der i sidste ende har kompetence til at tilrette-
lægge undervisningen på den mest optimale måde i forhold til den enkelte uddan-
nelses og det enkelte fags egenart, men det er et område, jeg kommer til at følge.
2. februar 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/001482-02
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
1/1