Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 14. december 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål alm. del nr. 68
Kan ministeren redegøre for fordelingen af timetal på pædagoguddannelsen, her-
under hvordan taxameteret muliggør prioriteringen af undervisningstimer?
Svar
Antallet af tilbudte undervisnings- og vejledningstimer på pædagoguddannelsen
varierer mellem 849 og 1.295 timer for hele uddannelsesforløbet,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at ca. en tredjedel af pædagoguddannelsen foregår i praktik. Mini-
steriets timetalsopgørelse indeholder ikke antallet af undervisnings- og vejled-
ningstimer for praktikken, hvorfor den ikke er medtaget i timetallene.
Der kan i opgørelsen skelnes mellem undervisning på hold med færre end 40 stu-
derende, 40 eller flere studerende og vejledning. Som hovedregel foregår det meste
af undervisningen på små hold med færre end 40 studerende.
Tabel 1: Tilbudt undervisning og vejledning på pædagoguddannelsen, 2015-2016
Små hold
Professionshøjskolen Lillebælt University College
Professionshøjskolen Sjælland University College
Professionshøjskolen UC Syddanmark
Professionshøjskolen UCC
Professionshøjskolen University College Nordjylland
Professionshøjskolen VIA University College
617
892
1.235
841
779
616
Store hold
468
150
1
-
-
210
Vejledning
16
12
60
8
84
37
I alt
1101
1054
1296
849
863
863
12. januar 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/062577-02
Kilde: Timetalssystemet, indberetninger for foråret 2016 og efteråret 2015. Trukket 30/8-2016. For institutioner med både sommer- og
vinterstart er den nyeste oplysning for hvert semester anvendt.
Anm.: Tallene indeholder ikke praktik.
Tabel 1 dækker over et gennemsnitligt antal timer pr. institution og viser derfor
ikke forskellene mellem udbudsstederne inden for en institution. For visse institu-
tioner er der lille variation mellem fordelingen af vejledning og undervisning på
store og små hold for de enkelte udbudssteder, mens der for andre institutioner er
større forskelle.
Side
1/2