Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 14. december 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål alm. del nr. 67
Kan ministeren redegøre for hvordan »Kvalitetspulje for de videregående uddan-
nelser« fungerer, herunder hvilke kriterier der gælder for uddeling af midlerne, og
hvordan uddannelsesinstitutionerne kan søge om midlerne?
Svar
Som led i
Aftale om begrænsning af dobbeltuddannelse
etableres en kvalitetspulje,
der skal bidrage til at styrke kvalitet og relevans på de videregående uddannelser.
Der skal i udmøntningen af kvalitetspuljen tilstræbes en lige fordeling mellem to
indsatsområder:
1.
Bedre uddannelse.
F.eks. udvikling af bedre uddannelsesforløb, der under-
støtter et højt læringsudbytte, herunder udvikling af undervisnings- og ek-
samensformer, kapacitetsopbygning af fremragende underviser- og vejled-
ningskompetencer, bedre feedback og interaktion mellem undervisere og
studerende, digitale uddannelsesmuligheder og en mere aktiv studiekultur.
Udviklingsprogram for uddannelse der virker i praksis.
F.eks. tiltag, der
sigter mod at udvikle viden, der styrker praksis- og anvendelsesorienterede
løsninger. Herunder løsninger til professionerne i et tæt samarbejde med
både aftagere i kommuner og regioner og med universiteterne. Desuden
skal udviklingsprogrammet understøtte et løft af kvalitet af praktik- og kli-
nikforløb og af kvaliteten af praktik i private virksomheder.
12. januar 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/062577-02
2.
Når Kvalitetspuljen er etableret, kan den søges i åben konkurrence af de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner. Der nedsættes et ekspertpanel til bedømmelse af
ansøgningerne. Projekterne skal indeholde selvevaluering, effektmåling eller ud-
bredelse af viden og erfaringer til andre områder eller uddannelsesinstitutioner.
Den nærmere udmøntning af puljen afklares primo 2017, hvorefter uddannelsesin-
stitutionerne orienteres nærmere om kriterier og proces.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
1/1