Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del
Offentligt
1698682_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 29. november 2016 har udvalget efter ønske fra MF Jacob Mark (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 56 (Alm. del)
Ministeren bedes oversende beregningsgrundlaget for regeringens udspil til
omlægning af SU-systemet, herunder besparelsen på de 3,3 milliarder kroner.
Svar
Regeringen vil med afsæt i udspillet
Et stærkere Danmark – Et mere robust SU-
system
fremlægge et udspil til en omlægning af SU’en.
Udspillet
Et stærkere Danmark – Et mere robust SU-system
giver et samlet
provenu på ca. 3,3 mia. kr. Heraf stammer omkring 1,6 mia. kr. fra øget
arbejdsudbud som følge af, at de studerende forventes at komme hurtigere
igennem uddannelserne og fra øget arbejdstid under studiet,
jf. tabel 1.
Dermed
består knap halvdelen af provenuet af positive arbejdsudbudseffekter.
Tabel 1
Forbedring af de offentlige finanser fordelt på direkte virkning og arbejdsudbud
2017-priser, mia. kr.
Provenu før lempelser
1. Lige dele stipendium og lån
2. Begrænsning af SU til normeret studietid
3. Nuværende regulering af SU videreføres
Provenu før lempelser*
3,0
0,8
0,4
4,1
2,0
0,3
0,4
2,6
1,0
0,5
-
1,5
2025
- heraf direkte virkning
- heraf arbejdsudbud
7. december 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/058054-02
Lempelser
4. Forhøjelse af beskæftigelsesfradrag i op til 3 år efter
afsluttet uddannelse
5. Rentefrit lån under uddannelsen
6. Forhøjet fribeløb
Lempelser*
-0,4
-0,2
-0,1
-0,8
-0,5
-0,2
-0,1
-0,9
0,1
-
0,04
0,1
Forbedring af offentlige finanser
3,3
1,7
1,6
Anm.: *Summen af initiativerne kan afvige pga. afrunding.
Kilde: Egne beregninger.
Side
1/3
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om beregningsgrundlaget for regeringens udspil til omlægning af SU-systemet, til uddannelses- og forskningsministeren
1698682_0002.png
Samlet set forventes udspillet at øge beskæftigelsen med knap 8.000 personer,
jf.
tabel 2.
Tabel 2
Arbejdsudbud fordelt efter effekt
Fuldtidspersoner
1. Lige dele stipendium og lån
2. Begrænsning af SU til normeret studietid
4. Forhøjelse af beskæftigelsesfradrag i op til
3 år efter afsluttet uddannelse og forhøjet
fribeløb
I alt
2025
4.900
2.700
400
8.000
400*
5.300
- heraf øget arbejdstid
4.900
- heraf hurtigere igennem
-
2.700
-
2.700
Anm.: Summen af initiativerne kan afvige pga. afrunding. *Der er en mindre negativ
fremdriftsvirkningsvirkning forbundet med forslaget om forhøjet fribeløb. Nettoeffekten er dog
øget arbejdsudbud. Ift. DK2025 er der en mindre afvigelse i profilen for provenuet af SU-
omlægningen pga. af en teknisk fejl, der er korrigeret.
Kilde: Egne beregninger.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Beskæftigelsesvirkningen på ca. 8.000 fuldtidspersoner fra omlægningen af SU-
systemet stammer overordnet fra nedenstående effekter:
1) Hurtigere igennem effekt: Som følge af forslaget om SU til normeret studietid
forventes især studerende på de lange videregående uddannelser, men også stude-
rende på mellemlange og korte videregående uddannelser at reducere deres studie-
tidsforsinkelse. Som følge af at de studerende forventes at blive hurtigere færdige
og komme i job, øges beskæftigelsen med 2.700 fuldtidspersoner.
Beskæftigelsesvirkningen af forslaget skal ses i lyset af, at studerende på de lange
videregående uddannelser efter SU-reformen fra 2013 er fuldt implementeret i
2020, fortsat forventes at være ca. 9,5 måneder forsinkede i gennemsnit. Med for-
slaget forventes de studerende på de lange videregående uddannelser i gennemsnit
at reducere deres studietidsforsinkelse med omkring 3 �½ måned, mens de stude-
rende på de mellemlange og korte videregående uddannelser forventes at reducere
studietiden med �½ måned.
2) Øget arbejdstid under studierne: Det vurderes, at forslaget om reduktion af SU-
stipendiet med 20 pct. vil føre til, at den gennemsnitlige SU-modtager vil arbejde
lidt mere ved siden af studierne for at opveje reduktionen i stipendiet.
Det vurderes, at SU-modtagere på de videregående uddannelser i gennemsnit vil
øge deres arbejdstid svarende til ca. 3 timer pr. måned, mens de studerende på
ungdomsuddannelserne i gennemsnit vil øge deres arbejdstid svarende til knap 2
timer pr. måned.
Den øgede arbejdstid kan både dække over, at studerende, der i dag ikke arbejder,
vil gøre det fremadrettet, og at studerende, der i dag arbejder, vil øge deres arbejds-
tid – f.eks. ved at øge deres arbejdstid i sommerferien, hvor de studerende ikke
læser men får SU, eller ved at arbejde lidt mere i løbet af året. Dette forventes at
øge beskæftigelsen med ca. 4.900 personer.
Side
2/3
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om beregningsgrundlaget for regeringens udspil til omlægning af SU-systemet, til uddannelses- og forskningsministeren
1698682_0003.png
Beskæftigelsesvirkningen fra øget arbejdstid skal ses i lyset af, at forslaget om lige
dele SU og stipendium påvirker alle SU-modtagere på både ungdomsuddannelser-
ne og de videregående uddannelser. Det var i 2015 ca. 487.000 støttemodtagere.
Til sammenligning kommer beskæftigelsesvirkningen fra, at de studerende forven-
tes at komme hurtigere igennem studierne primært fra, at studerende på de lange
videregående uddannelser forventes at reducere deres studietidsforsinkelse. På de
lange videregående uddannelser var der ca. 163.000 støttemodtagere i 2015.
3) Øvrige: Det ekstra beskæftigelsesfradrag og det forhøjede fribeløb skønnes til-
sammen at øge beskæftigelsen med omkring 400 fuldtidspersoner.
Det ekstra beskæftigelsesfradrag vedrører beskæftigelse efter afsluttet uddannelse.
For så vidt angår det forhøjede friløb, skønnes der at være en positiv arbejdsud-
budsvirkning og en mindre negativ effekt i forhold til studietiden. Samlet set er
beskæftigelseseffekten af det øgede fribeløb positiv, mens provenuvirkningen er
negativ på grund af merudgifter til SU.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Søren Pind
Side
3/3