Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. september 2017 har udvalget efter ønske fra Jakob Mark (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 202 (UFU alm. del)
Vil ministeren forklare, hvorfor Undervisningsministeriets anbefalinger fra ”Un-
dersøgelse af tegnsprogstolkeuddannelsen”,
Epinion,
2010 om at nedskalere tegn-
sprogstolkeuddannelsen til 1 tegnsprogstolk om året fra 2018 ikke er blevet fulgt,
da der netop er optaget 60 nye tolkestuderende?
Svar
I
rapporten ”Undersøgelse
af tegnsprogstolkeuddannelsen” fra 2010 vurderes tol-
kebehovet inklusiv skrivetolkning, nye særlige tolkebehov til CI-opererede og en
generel efterspørgselsstigning i årene 2018 til 2028 at være cirka 10 personer om
året.
Siden rapporten blev offentliggjort, er tegnsprogstolkeuddannelsen
–
som det også
anbefales i rapporten
–
blevet ændret til en professionsbacheloruddannelse, og
skrivetolkning indgår nu som en del af uddannelsen. Der kan samtidig ikke konsta-
teres et fald i antallet af bevilgede tolketimer, ligesom de nyuddannede fortsat har
en lav ledighed. Ledigheden blandt dem, der blev færdig med uddannelsen i 2014
var på 2,4 pct. i det andet år (2016) efter afslutningen af studierne, mens den for
øvrige professionsbachelorer var 8,1 pct.
Tabel 1. Tegnsprogstolke
–
Ledighed for nyuddannede (4.-7. kvartal)
Ledighed i 4.-7. kvartal
2010
Dansk tegnsprog og tolk-
ning, prof.bach.
Professionsbachelorer, i alt
3,8 %
8,9 %
2011
0,8 %
9,4 %
2012
1,1 %
10,2 %
2013
0,0 %
8,8 %
2014
2,4 %
8,1 %
2. november 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/053370-02
Kilde: Danmarks Statistik, beregninger af Uddannelses- og Forskningsministeriet
Tallene tyder således ikke på, at der uddannes for mange fra tegnsprogstolkeud-
dannelsen, hvorfor der ikke er justeret i optaget på uddannelsen.
Jeg er derudover blevet oplyst, at Professionshøjskolen UCC, der udbyder uddan-
nelsen, løbende er i dialog med det aftagende arbejdsmarked om behovet for nyud-
dannede.
Side
1/2