Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 18. maj 2017 har udvalget efter ønske fra MF Alex Ahrendtsen (DF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 180 (Alm. del)
Ministeren bedes oplyse om, hvilke muligheder der eksisterer i dansk lovgivning
eller EU-lovgivning for at indføre en danskprøve (svarende til fx fagniveau
A) for alle EU-borgere, tredjelandsborgere og alle, der ikke har en gymnasial
uddannelse, og som ønsker at læse på videregående uddannelser i
Danmark. Ministeren bedes derudover skitsere, hvad et evt. lovforslag om at
indføre en danskprøve med fx fagniveau A på de lange videregående uddannelser
skal indeholde.
Svar
Ifølge Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), artikel 165,
er uddannelsesområdet national kompetence. Ifølge bestemmelsen bidrager EU til
udviklingen af et høj uddannelsesniveau ved at fremme samarbejdet mellem med-
lemsstaterne og om nødvendigt at støtte og supplere disses indsats, med fuld re-
spekt for medlemsstaternes ansvar for undervisningsindholdet og opbygningen af
uddannelsessystemerne samt deres kulturelle og sproglige mangfoldighed. Heri
ligger bl.a., at Danmark kan fastlægge hvilke krav, som uddannelsessøgende, der
ønsker optag på en uddannelse i Danmark, skal opfylde for at kunne blive optaget
på uddannelsen.
Selvom uddannelsesområdet er national kompetence, skal medlemsstaterne ved
udøvelsen af denne kompetence overholde EU-retten, herunder blandt andet be-
stemmelsen om forbud mod forskelsbehandling på grundlag af nationalitet, jf. arti-
kel 18 (TEUF). Forbuddet mod forskelsbehandling på grundlag af nationalitet gæl-
der også situationer vedrørende betingelser for adgang til uddannelse. Det betyder,
at studerende fra andre EU/EØS-lande som udgangspunkt skal have adgang til
uddannelse i Danmark på samme vilkår som danske statsborgere.
Forbud mod forskelsbehandling på grundlag af nationalitet er en traktatfæstet ret-
tighed. Mulige undtagelser herfra skal ifølge EU-Domstolens praksis underlægges
en indskrænkende fortolkning, når det vurderes, om en foranstaltning, der udgør
indirekte forskelsbehandling, kan begrundes i objektive hensyn, er egnet til at nå
det lovlige mål, og ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
13. juni 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/026213-02
Side
1/2