Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del
Offentligt
1766850_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 10. maj 2017 har udvalget efter ønske fra Jakob Engel-Schmidt (V) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 174 (alm. del)
I forlængelse af samråd om uddannelsesloftets positivliste, jf. UFU, alm. del,
samrådsspm. N-O, bedes ministeren oplyse, hvad fremdriftsreformen har betydet
for antal studerende, der er droppet ud af deres studie og hvad aftalen
om dimensionering af studiepladser har betydet for antallet af studiepladser?
Svar
Fremdriftsreformen er en del af
Reform af SU-systemet og rammerne for studie-
gennemførsel
fra 2013. Målet med fremdriftsreformen er at reducere studietidsfor-
sinkelser på de videregående uddannelser og særligt på universiteterne. Frem-
driftsreformen blev implementeret fra optaget i sommeren 2014 og er efterfølgende
justeret i efteråret 2015.
Udviklingen i frafaldet for studerende, der er påbegyndt i årene fra 2011 til 2015
fremgår af tabel 1. Frafaldsniveauet på akademiske bacheloruddannelser ligger på
17,1 pct. for såvel 2011 som 2015. Frafaldsniveauet på kandidatuddannelser ligger
på 5,7 pct. for 2011 og 6,7 pct. for 2015. Frafaldet på de videregående uddannelser
beror på en række forhold. Det vurderes derfor ikke, at udviklingen kan bruges som
et mål for reformens effekter.
Tabel 1. Udvikling i frafald efter 1. studieår målt i procent og antal for tilgangsårgangene
på de akademiske uddannelser i 2011-2015
Akademisk bachelor efter 1. år
Kandidatuddannelser efter 1. år
2011
17,1%
4.536
5,7%
1.167
2012
15,4%
4.424
6,1%
1.315
2013
17,1%
5.000
6,1%
1.468
2014
17,9%
5.229
6,6%
1.676
2015
17,1%
4.964
6,7%
1.718
7. juni 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/025204-02
Anm.: Årstallene angiver året, hvor de studerende har påbegyndt deres uddannelse. * Markerer, at det
endnu er for tidligt at måle frafald for disse år. En akademisk bacheloruddannelse varer 3 år og en kan-
didatuddannelse 2 år (normeret tid) med mindre, den studerende har valgt studietidsforlængende til-
valg.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet på grundlag af data fra Danmarks Statistik
Med den ledighedsbaserede dimensionering er der i alt udmeldt reduktionskrav på
4.296 pladser på kandidat- erhvervsakademi og professionsbacheloruddannelser
med systematisk overledighed i forhold til de videregående uddannelser samlet set.
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om at oplyse, hvad fremdriftsreformen har betydet for antal studerende, der er droppet ud af deres studie og hvad aftalen om dimensionering af studiepladser har betydet for antallet af studiepladser, til uddannelses- og forskningsudvalget
1766850_0002.png
For at opnå reduktionen i antallet af pladser på kandidatuddannelserne, er der des-
uden udmeldt et reduktionskrav på de modsvarende bacheloruddannelser med
3.024 pladser. Dimensioneringens fordeling på uddannelsestyper fremgår af tabel
1.
Tabel 2 Udmeldte reduktionskrav for tilgangen til uddannelser med systematisk overledig-
hed som del af den ledighedsbaserede dimensioneringsmodel (fuldt indfaset)
2014
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Kandidatuddannelser
Samlet reduktion som følge af dimensioneringen
Universiteter - Modsvarende bachelorreduktion*
701
509
2.250
3.460
2.972
2015
0
0
60
60
52
2016
478
217
81
776
0
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.: Reduktionerne af tilgangen indfases over 4 år, for kandidatreduktioner gælder dog, at optaget skal
holdes stabilt i 4 år, mens bachelorreduktionerne får effekt, hvorefter reduktionen indfases over 3 år.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
Den ledighedsbaserede dimensioneringsmodel omfatter uddannelser med systema-
tisk overledighed. Der er således mulighed for at hæve tilgangen på uddannelser
med gode beskæftigelsesmuligheder. Den samlede tilgang til de videregående ud-
dannelser er siden modellens implementering i 2014 steget med ca. 4.000 stude-
rende.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
2/2