Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del
Offentligt
1758774_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
18. maj 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
I brev af 10. maj 2017 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 173:
Ministeren bedes oversende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd den 9. maj
2017 om uddannelsesloftets positivliste og studerende, der dropper ud sent i deres
uddannelse, jf. UFU alm. del
samrådsspm. N og O.
Svar
Hermed oversendes mit talepapir fra det åbne samråd tirsdag den 9. maj 2017.
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/000846-04
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
1/4
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 9. maj 2017 om uddannelsesloftets positivliste, til uddannelses- og forskningsministeren
1758774_0002.png
Samrådsspørgsmål N:
Hvilke vurderinger har ministeren konkret gjort sig i forhold til, om ledigheds- og
optagelseskriterierne for uddannelsesloftets positivliste skal ændres, så der vil være
mulighed for at inkludere uddannelser, der ikke kan fremvise ledighedsdata for et
helt årti, fordi uddannelserne er nyere end som så?
Svar på samrådsspørgsmål N:
Udgangspunktet for aftalen om dobbeltuddannelse har hele tiden været at skaffe
finansiering til et trygt dagpengesystem. Det var og er en bunden opgave at finde
308 mio. kr. om året fra 2020.
Samtidig vil jeg gerne have, at unge tænker sig grundigere om, inden de går i gang
med en uddannelse. Vi stiller gratis uddannelser og et af verdens højeste stipendier
til rådighed for alle studerende. Derfor er det afgørende, at de vælger uddannelse
med omtanke.
Aftalekredsen, der er regeringen, DF og S, blev i januar 2017 enige om, at begræns-
ningen af dobbeltuddannelse kun skal gælde i seks år efter, at man har afsluttet sin
videregående uddannelse. Herefter har man mulighed for at tage en ny uddannelse
- også på samme eller lavere niveau.
Vi synes, det er rimeligt, at man skal ud og prøve sin uddannelse af i nogle år, efter
man er færdiguddannet.
Samtidig ønsker vi at give mulighed for sporskifte og livslang læring. Derfor har vi
givet mulighed for, at man kan tage en ny videregående uddannelse seks år efter,
man har afsluttet den første.
Det er en mulighed, der gælder alle. I perioden efter afslutningen af den første vide-
regående uddannelse og seks år frem, er der derudover mulighed for at starte på en
hel uddannelse nummer to, når visse betingelser er opfyldt. En af mulighederne er,
at man vælger en uddannelse, der står på positivlisten.
Positivlisten er således kun relevant for ansøgere, der har afsluttet en videregående
uddannelse inden for de seneste seks år, og som ikke falder ind under andre undta-
gelser om helbredsmæssige forhold mv.
Positivlisten skal understøtte, at der er flest mulige ansøgere til optagelse på ud-
dannelser, hvor efterspørgslen på arbejdsmarkedet systematisk er meget høj.
Der har i aftalekredsen været enighed om, at positivlisten skal hvile på en robust
opgørelse. Det opfylder vi med den nuværende liste.
Når det er sagt, har jeg ønsket at se nærmere på muligheden for, at også nyere ud-
dannelser kunne komme på positivlisten.
Lad mig i den forbindelse udrede en misforståelse.
Det er ikke et krav, at en uddannelse skal have ledighedsdata for et helt årti, for at
komme i betragtning til positivlisten. Der skal være en opgørelse af ledigheden for
nyuddannede i 3 år.
Men der er tale om relativt strenge kriterier for at komme på positivlisten.
I det lys har ministeriet kigget på forskellige modeller med mere lempelige kriterier
for nyere og helt nye uddannelser.
I den forbindelse vil jeg nævne, at nogle af de uddannelser vi tidligere har drøftet
uagtet model med objektive kriterier
ikke vil komme på positivlisten.
Side
2/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 9. maj 2017 om uddannelsesloftets positivliste, til uddannelses- og forskningsministeren
1758774_0003.png
Ser man f.eks. på robotteknologi, som har været nævnt i medierne, er ledigheden
for nyuddannede 18 pct. efter 6 mdr. Vi kan se lignende tal for en række af bl.a. de
tekniske uddannelser, som har været oppe i debatten.
Vi har helt konkret set på alternative kriterier for nyere, eller helt nye uddannelser,
der sandsynliggør, at det er uddannelser, som har en meget høj efterspørgsel på
arbejdsmarkedet.
Modeller med mindre strenge krav til uddannelser, der kun har ledigheds-
data for 3 år
Modeller med alternative opgørelser af ledighed for uddannelser med le-
dighedsobservationer i 1 til 2 år.
Modeller med særlige kriterier for uddannelser, der endnu ikke har dimit-
tender på arbejdsmarkedet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Alle modeller vil basere sig på mindre robuste opgørelsesmetoder, end hvad der
ligger til grund for den nuværende positivliste.
Og det vil kræve finansiering, at åbne for nye uddannelser på positivlisten.
Jeg finder det derfor ikke hensigtsmæssigt at åbne positivlisten på nuværende tids-
punkt.
Når det er sagt, vil jeg drøfte spørgsmålet om positivlisten med aftalekredsen, når
vi har fået de første erfaringer efter sommerens optag på de videregående uddan-
nelser.
Jeg vil blandt andet foreslå, at vi drøfter, om vi skal fremrykke genberegningen af
positivlisten til efteråret 2017
i stedet for 2018
med henblik på eventuelle til-
pasninger inden sommeroptaget 2018.
I efteråret vil vi som sagt også have et bedre grundlag for at vurdere eventuelle kon-
sekvenser ved at ændre kriterierne for hvilke uddannelser, der kan komme på posi-
tivlisten, herunder de økonomiske konsekvenser.
Samrådsspørgsmål O:
Hvad mener ministeren om, at studerende dropper ud sent i deres uddannelse,
fordi uddannelsesloftet og positivlisten begrænser muligheden for at tage to
uddannelser på samme
niveau, som det fremgår på ”Uddannelsesloft: Studerende
dropper ud sent i uddannelsen” bragt på dr.dk den 21. marts 2017, og mener mini-
steren, at det er et generelt billede for alle videregående uddannelser?
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/uddannelsesloft-
studerendedropper-ud-sent-i-uddannelsen)
Svar på samrådsspørgsmål O:
Aftalekredsen er som nævnt enig om at begrænse omfanget af dobbeltuddannelse.
Jeg mener, at vi har fundet frem til en fair balance mellem frihed for den enkelte til
livslang læring og hensynet til fællesskabet og vores fælles kasse.
Hvis studerende ikke mener, at de er på rette hylde, er det kun fornuftigt, at de
skifter studie. Og jo før, jo bedre. Jeg forventer, at aftalen om dobbeltuddannelse
vil få flere studerende til at tænke sig om tidligere. Vælge bedre fra start, og
genoverveje tidligt - hvis det kommer til det. Det er godt for Danmark, men det er
især godt for de studerende selv, hvis den kulturændring vinder indpas.
Side
3/4
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 9. maj 2017 om uddannelsesloftets positivliste, til uddannelses- og forskningsministeren
1758774_0004.png
Det kommer derfor ikke bag på mig, at aftalen påvirker omfanget af frafald. Det
indgår faktisk også i regnestykket bag aftalen, at flere vil falde fra
eller rettere
vælge om.
Der skal altid være mulighed for at træffe omvalg undervejs i sin uddannelse. Og
det er der fortsat. Og det har der hele tiden været.
Men, det er min opfattelse, at desto tidligere den enkelte studerende finder den
rette uddannelse, desto bedre
både for den enkelte og for samfundet.
Så hvis alternativet til et sent studieskifte er, at de studerende ville have afsluttet én
videregående uddannelse uden at bruge den på arbejdsmarkedet, men for derefter
at påbegynde en ny, så er jeg, altså kort fortalt, mest stemt for, at
det
omvalg sker
så hurtigt som muligt.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/4