Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del
Offentligt
1755328_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 3. maj 2017 har udvalget efter ønske fra MF Carolina Magdalene Maier
(ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 168 (Alm. del)
I forlængelse af ministerens svar på UFU, alm. del, endeligt svar på spm 137 bedes
ministeren redegøre for sin holdning til en situation, hvor universiteter laver ret-
ningslinjer for dispensationspraksis, hvor der gives afslag på dispensation fra et
eller flere studieaktivitetskrav i sager vedrørende usædvanlige forhold med den
begrundelse, at en studerende vil have mulighed for at indhente en forsinkelse in-
den denne udskrives fra studiet.
Svar
En vurdering af, om et universitet administrerer juridisk korrekt på et givent om-
råde, må foretages på et fuldt oplyst grundlag.
Studerende
der bl.a. måtte have fået afslag på dispensation
har mulighed for at
få foretaget en grundig vurdering af deres sag gennem den klageadgang, der er
etableret til Styrelsen for Forskning og Uddannelse. Styrelsen foretager i den for-
bindelse en fuld retlig prøvelse af sagen på grundlag af den studerendes klage, en
udtalelse fra universitetet og sagens øvrige oplysninger. Styrelsen undersøger bl.a.,
om universitetet anvender retsgrundlaget korrekt.
Ud over at behandle klager over retlige spørgsmål i konkrete klagesager fra stude-
rende fører styrelsen også tilsyn med universiteterne som følge af mere generelle
forhold vedrørende universiteternes overholdelse af gældende ret. Det kan bl.a. ske
på baggrund af konkrete henvendelser fra studerende.
I mine øjne har vi på den måde indrettet os, så både de studerendes og universite-
ternes retssikkerhed bliver varetaget på korrekt og betryggende vis.
11. maj 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/024059-02
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
1/1