Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del
Offentligt
1744747_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. marts har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål nr. 131 (alm. del)
Vil ministeren i forlængelse af ministerens svar på UFU, alm. del. spm.
118 oversende konkrete beregninger (de faktiske tal) for, hvad det vil koste at
ændre uddannelsesloftet, hvis det skal være muligt at tage endnu en uddannelse
efter henholdsvis 1, 2, 3, 4 og 5 år?
Svar
Der er udarbejdet et beregningsgrundlag for begrænsning af dobbeltuddannelse
med afsæt i en række beregningstekniske antagelser, der relaterer sig til aftalens
konkrete indhold, herunder muligheder for at tage endnu en uddannelse efter seks
år, positivlisten, dispensationsmuligheder mv.
Såfremt aftalens indhold ændres, vil de beregningstekniske antagelser også ændres.
Det må således forventes, at en begrænsning af dobbeltuddannelse, hvor det vil
være muligt at tage en ny uddannelse på samme eller lavere niveau efter 1, 2, 3, 4
eller 5 år, vil have betydning for hvor mange, der forventes at få dispensation på
grund af helbredsmæssige årsager, hvor mange, der vil falde fra en igangværende
videregående uddannelse, hvor mange, der søger om optag på en uddannelse på
positivlisten og hvor mange, der må forventes at ville udskyde påbegyndelsen af ny
videregående uddannelse på samme eller lavere niveau, til de opfylder tidskravet.
Der er ikke taget stilling til de konkrete, detaljerede beregningstekniske antagelser
for en begrænsning af dobbeltuddannelse, hvor provenuet er væsentligt mindre end
finansieringsbehovet i
Aftale om et tryggere dagpengesystem.
Det er således ikke udarbejdet konkrete beregninger, der tager højde for justerede
beregningstekniske antagelser.
Der er imidlertid udarbejdet et regneeksempel for forskellige tidsafgræsninger med
afsæt i de samme beregningstekniske antagelser, som er lagt til grund for
Aftale om
begrænsning af dobbeltuddannelse.
Regneeksemplet viser, at provenuet vil være
væsentligt mindre end finansieringsbehovet i
Aftale om et tryggere dagpengesy-
stem.
Regneeksemplet viser, at der under stor usikkerhed som minimum vil være en årlig
udestående finansiering af dagpengeaftalen på mellem 280 og 23 mio. kr. fra 2020
18. april 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/015991-02
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at oversende konkrete beregninger (de faktiske tal) for, hvad det vil koste at ændre uddannelsesloftet, hvis det skal være muligt at tage endnu en uddannelse efter henholdsvis 1, 2, 3, 4 og 5 år, til uddannelses- og forskningsministeren
1744747_0002.png
og frem, jf.
tabel 1.
Dertil kommer udestående finansiering i enkelte eller alle år for
perioden 2017-2019.
Tabel 1. Manko ift. dagpengeaftalen, hvis det skal være muligt at dobbeltuddanne
sig efter et antal års afslutning af en videregående uddannelse
Årlig manko fra 2020, mio. kr.
1 år
2 år
3 år
4 år
5 år
Anm.: Der er ikke indregnet justerede beregningstekniske antagelser.
280
221
150
69
23
Det skal understreges, at regneeksemplet i tabellen ikke tager højde for justering af
de beregningstekniske antagelser, som vil variere for hver enkel potentiel tidsaf-
græsning. Det bemærkes derfor, at de angivne mankoer i tabellen må forventes at
blive større, såfremt der tages højde for justerede antagelser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
2/2