Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. marts har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål nr. 130 (alm. del)
Vil ministeren i forlængelse af ministerens svar på UFU, alm. del. spm.
116 oversende beregningsgrundlaget (de faktiske tal) for, hvad det vil koste at
udskyde ikrafttræden af uddannelsesloftet til sommeroptaget 2018?
Svar
Begrænsningen af dobbeltuddannelse har virkning fra sommeroptaget 2017. Der
har været ansøgningsfrist for kvote 2 ansøgninger til sommeroptaget i marts 2017,
hvorfor kommende studerende allerede har ansøgt om optagelse på de videregåen-
de uddannelser med afsæt i de nye regler.
Der er udarbejdet et regneeksempel for provenuvirkningen, hvis ikrafttrædelsen af
begrænsningen af dobbeltuddannelse havde været udskudt fra 2017 til sommerop-
taget i 2018.
Regneeksemplet viser, at der ville have været et udestående finansieringsbehov af
aftalen om et tryggere dagpengesystem i alle årene fra 2017-2020. Det skyldes, at
indfasning af begrænsningen af dobbeltuddannelse først ville gå i gang i 2018,
mens finansieringsbehovet i dagpengeaftalen indfases allerede fra 2017.
Samlet set ville der i årene fra 2017 til 2020 mangle ca. 166 mio. kr. til finansiering
af dagpengeaftalen.
Dertil kommer, at der i regneeksemplet ikke er taget højde for, at der med en sene-
re ikrafttrædelse må kunne forventes en væsentlig større søgning til de videregåen-
de uddannelser i 2017 og dermed øget studieaktivitet i årrække frem.
18. april 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/015991-02
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
1/1