Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del
Offentligt
1722181_0001.png
Talepapir
Arrange-
ment:
Tale til åbent samråd om spørgsmål
F, G og H (begrænsning af dobbelt-
uddannelse) den 7. februar 2017
30. januar 2017
Ref.-nr.
Dokument nr.
Hvornår:
7. februar 2017 kl. 15.30-16.30
DET TALTE ORD GÆLDER
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0002.png
2
Samrådsspørgsmål F:
Hvordan vil ministeren sikre, at alle uddannelser
med høj efterspørgsel bliver undtaget for begræns-
ning af dobbeltuddannelse, som det f.eks. fremgår
af artiklen ”Søren Pind lover kulegravning af loft
over ingeniørdarlings”, Ingeniøren den 11. januar
2017?
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0003.png
3
Svar på samrådsspørgsmål F
Tak for spørgsmålet. Det er en god lejlighed til at
forklare den justering af begrænsningen af dobbelt-
uddannelse, som partierne bag aftalen fremlagde
den 31. januar 2017.
Det er min opfattelse, at vi har fundet en god balan-
ce mellem frihed for den enkelte og hensynet til den
fælles kasse.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0004.png
4
Med den justerede aftale gælder begrænsningen af
dobbeltuddannelse alene de første seks år efter,
man har afsluttet en videregående uddannelse.
Det vil også imødekomme, at flere vil kunne komme
ind på uddannelser, som arbejdsmarkedet efter-
spørger.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0005.png
5
Efter perioden på seks år kan eksempelvis en histo-
riker således uddanne sig til ingeniør, uanset om
uddannelsen står på positivlisten eller ej.
Jeg synes, det er rimeligt at stille krav om, at der
skal gå nogle år fra afslutningen af en videregående
uddannelse, til man kan starte på en ny uddannelse
på samme eller lavere niveau.
Samtidig er det godt at give mulighed for at vælge
om senere i livet.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0006.png
6
Aftalepartierne har således valgt at fjerne begræns-
ningen for alle uddannelser efter seks år.
Det har vi valgt i stedet for at lempe kriterierne for
positivlisten, så nogle håndfulde flere specifikke
uddannelser ville kunne komme på listen.
Positivlisten består således som hidtil, men er alene
relevant, de første seks år efter afslutningen af en
videregående uddannelse.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0007.png
7
Jeg noterer mig i øvrigt, at ordføreren hér bemær-
ker, at der er masser af huller i uddannelsesloftet.
Det synes jeg da var en meget venlig betragtning i
forhold til de ord, der ellers har fulgt de tiltag, vi har
gjort i den hér sammenhæng.
Aftalekredsen er enige om er række kriterier, en
uddannelse skal opfylde for at komme på listen.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0008.png
8
Listen rummer p.t. 24 uddannelser, hvor der er me-
get lav arbejdsløshed. Disse 24 uddannelser kan
man søge ind på indenfor de første seks år.
Derudover kan man få dispensation til at uddanne
sig inden for de første seks år, hvis man har hel-
bredsmæssige problemer, eller hvis éns uddannelse
er forældet.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0009.png
9
Personer, der falder under disse kriterier, kan såle-
des med det samme søge ind på de uddannelser, de
måtte ønske.
Det er som hidtil muligt at tage en uddannelse på
højere niveau, inden der er gået seks år.
Derudover sker der ikke begrænsninger i mulighe-
derne for efter- og videreuddannelse.
Som led i aftalen vil Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet gå i dialog med de videregående uddan-
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0010.png
10
nelsesinstitutioner om at afsøge potentialet for at
udbyde flere hele uddannelser tilrettelagt på deltid.
Endelig tager Uddannelses- og Forskningsministe-
riet initiativ til drøftelser med uddannelsesinstituti-
onerne om mulighederne for at forbedre fagligt re-
levante overgange fra bachelor- og professionsba-
chelor til kandidatuddannelser.
I forhold til den nævnte artikel i fagbladet Ingeniø-
ren kan jeg oplyse om, at nogle af ingeniøruddan-
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0011.png
11
nelserne ikke opfylder kriterierne om systematisk
lav ledighed.
Enkelte ingeniøruddannelser er så nye, at der end-
nu ikke kan foretages nok observationer af ledighed
efter den aftalte metode.
Positivlisten opdateres hver andet år. Så de uddan-
nelser, vi taler om nu, vil kunne komme på listen
senere, hvis de opfylder kriterierne der.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0012.png
12
Afslutningsvis vil jeg blot minde om, at vi med afta-
len om begrænsning af dobbeltuddannelse har fun-
det finansiering til et trygt dagpengesystem.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0013.png
13
Samrådsspørgsmål G
Hvordan vil ministeren sikre, at uddannelser som
f.eks. tysk, der bliver dimensioneret, men som har
lav ledighed, bliver undtaget for begrænsning af
dobbeltuddannelse?
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0014.png
14
Svar på samrådsspørgsmål G
Ledigheden for tyskuddannede er over gennemsnit-
tet. Det betyder, at disse uddannelser ikke er på po-
sitivlisten.
Som jeg redegjorde for i mit svar på spørgsmål F
gælder begrænsningen af dobbeltuddannelse nu
kun de første seks år efter afslutningen af en videre-
gående uddannelse.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0015.png
15
Derfor vil det også være muligt at søge optagelse på
tyskuddannelsen efter seks år.
I forhold til faget tysk arbejder regeringen netop nu
med en national sprogstrategi, der skal styrke
sprogfagene i vores uddannelsessystem, og herun-
der understøtte, at erhvervslivet får adgang til de
relevante sproglige kompetencer.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0016.png
16
I forbindelse med justeringen af aftalen om dob-
beltuddannelse er der desuden i den sammenhæng
afsat 76 mio. kr. til en styrkelse af sprogområdet.
Det vil også komme tyskuddannelsen til gode.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0017.png
17
Samrådsspørgsmål H
Hvordan forestiller ministeren sig, at man indfører
begrænsning af dobbeltuddannelse, uden at det vil
medføre markant mere administration på uddan-
nelserne?
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0018.png
18
Svar på samrådsspørgsmål H
Jeg anerkender, at nye regler indebærer, at de myn-
digheder og institutioner, der administrerer regler-
ne, skal sætte sig grundigt ind i reglernes anvendel-
se og virkning.
Selvom der med lovforslaget indføres et nyt initia-
tiv, er der ikke tale om, at vi nu pålægger uddannel-
sesinstitutionerne nogle opgaver, som er fremmede
for dem.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0019.png
19
F.eks. har uddannelsesinstitutionerne en langvarig
praksis for at behandle dispensationsansøgninger –
både dispensationer på baggrund af usædvanlige
forhold og dispensationer på baggrund af mere faste
betingelser.
Jeg har derfor tillid til, at de enkelte uddannelsesin-
stitutioner kan håndtere dispensationsmuligheder-
ne i forbindelse med dobbeltuddannelse på en hen-
sigtsmæssig måde.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0020.png
20
Indførelsen af den nye mulighed for at gennemføre
en ny videregående uddannelse efter seks år vil ikke
medføre mere administration på uddannelsesinsti-
tutionerne.
De seks år er et objektivt kriterie, som jeg ikke for-
venter, vil give udfordringer på uddannelsesinstitu-
tionerne, idet det vil blive administreret automatisk
i forbindelse med optaget.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0021.png
21
De seks år gælder på samme vis for alle studerende,
uanset hvilken uddannelse, de ønsker at blive opta-
get på.
Herudover bortfalder den tidligere foreslåede 5 års-
forældelsesregel for den enkelte uddannelse. Det
har vi erstattet med en mere enkel regel.
Det er min forventning, at den aktuelle justering af
aftalen om begrænsning af dobbeltuddannelse såle-
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7. februar, til uddannelses- og forskningsministeren
1722181_0022.png
22
des medfører mindre administration på institutio-
nerne – og mere gennemsigtighed for ansøgerne.