Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1695019_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. november 2016
2016-5386
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 31. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ib Poulsen (DF).
Spørgsmål nr. 95:
Kan ministeren bekræfte, at der pågår en digitalisering af de personbetjente
broer rundt omkring i landet, og hvad er ministerens holdning i givet fald her-
til?
Svar:
Lokalt har der været en del debat om spørgsmålet om digitalisering af de per-
sonbetjente broer. For at sikre størst mulig sikkerhed for projektet og undgå
utryghed, har min forgænger besluttet, at kun Kronprins Frederiks Bro på for-
søgsbasis overgår til fjernstyring pr. januar 2020.
Der vil blive etableret service- og akutberedskabsaftaler til erstatning for det
arbejde, som den nuværende brovagtordning udfører ud over at betjene bro-
klappen. Disse service- og akutberedskabsaftaler vil kræve lokal forankring,
således at responstiden ved utilsigtede hændelser kan reduceres til ca. 15 mi-
nutter.
Denne model har yderligere den fordel, at der i slutningen af 2019 vil være
etableret en mulighed for passage af Roskilde Fjord via den nye højbro, hvilket
vil være en overkommelig omvejskørsel, såfremt der måtte ske utilsigtede hæn-
delser. Fjernstyringsenheden for Kronprins Frederiks Bro vil blive placeret i
Trafikcentralen i København.
Forsøgsordningen vil blive evalueret ved udgangen af 2020, inden der træffes
beslutning om eventuelt at inddrage andre personbetjente broer i ordningen.
Hvis det til den tid besluttes at gå videre med Aggersundbroen, Vildsundbroen
og Hadsund Bro vil det blive overvejet, om fjernstyringen af broerne kan place-
res i Aalborg – enten sammen med Vejdirektoratets vintervagtcentral, eller
sammen med styringscentralen for Limfjordstunnelen.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen