Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1687397_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. november 2016
2016-5357
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 27. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 92:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Lisbeth Gram Holdum m.fl. ved-
rørende kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, jf. TRU alm. del –
bilag 45.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst:
”Med trafikaftalen af 24. juni 2014 besluttede den grønne forligskreds at op-
gradere en række statsveje, deriblandt rute 6 mellem Hillerød og Helsingør til
modulvogntog, så stort set hele statsvejsvejnettet kan anvendes af modulvogn-
tog fra 2017. Beslutningen om at opgradere rute 6 bygger ikke på konkrete
henvendelser, men et generelt ønske om at udvikle statsvejsnettet så modul-
vogntog kan anvendes. Det kan bidrage til en produktivitetsstigning i transpor-
terhvervet, lavere miljøbelastning mv., idet to modulvogntog volumenmæssigt
kan erstatte tre almindelige vogntog.
I det fremsendte materiale bliver det fremført, at behovet for at køre med mo-
dulvogntog gennem Fredensborg vil være af begrænset omfang. Vejdirektoratet
har ikke gennemført en analyse af forventningerne til omfanget af trafik med
modulvogntog, der vil køre på rute 6 gennem Fredensborg, men Vejdirektoratet
forventer ikke, at etablering af en rute for modulvogntog ad rute 6 i sig selv vil
øge lastbiltrafikken gennem Fredensborg og den dermed afledte forurening.
Tværtimod er der er mulighed for, at den vil blive reduceret, såfremt det ind-
regnes, at et modulvogntog kan medbringe relativt mere gods end et traditio-
nelt last- eller sættevognstog.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at de trafikale forhold på rute 6 gennem Fre-
densborg ikke adskiller sig fra tilsvarende på det øvrige statsvejnet. Der er over
hele landet flere eksempler på opgradering af statsveje i byområder til modul-
vogntog. Det gælder f.eks. rute 11 gennem Struer, der målt i indbyggertal og
trafikmængde er sammenlignelig med Fredensborg.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om kommentar til materiale fra Lisbeth Gram Holdum m.fl. vedrørende kørsel med modulvogntog gennem Fredensborg By, til transport- og bygningsministeren
1687397_0002.png
Den af Fredensborg Kommune foreslåede alternative rute via Isterødve-
jen/Helsingørmotorvejen forløber primært ad motortrafikvej eller motorvej,
mens ruten gennem Fredensborg forløber ad en almindelig hovedlandevej med
blandet trafik og med flere vejkryds og adgange til private ejendomme. Det er
Vejdirektoratets vurdering, at der ikke er særlige trafiksikkerhedsmæssige pro-
blemer forbundet med strækningen gennem Fredensborg sammenlignet med
andre tilsvarende strækninger på statsvejnettet. Set i lyset af, at Isterødvejen på
den væsentligste del af strækningen er motortrafikvej, vil der i sagens natur
ikke være risiko for konflikt med cyklister, fodgængere mv. på denne rute.
Udgiften ved opgradering af rute 6 gennem Fredensborg til modulvogntog, der
omfatter tilpasning af rampekryds nord for Hillerød, samt justering af få kant-
sten ved rundkørsel og midterhelle i Fredensborg, er opgjort til 0,5 mio. kr.
Udgiften til opgradering af den alternative rute er i en foreløbig beregning op-
gjort til knap 10 mio. kr. til tilpasningsarbejder ved tre rundkørsler og en ram-
petilslutning samt en forlægning af det nordøstlige rampeben i tilslutningsan-
lægget mellem Overdrevsvejen og Isterødvejen.
Vejdirektoratet har i efteråret haft to møder med Fredensborg Kommune, hvor
fakta og muligheder i tilknytning til sagen er blevet drøftet. Der er aftalt et
yderligere møde ultimo november.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt