Notat
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Bidrag til besvarelse af TRU alm. del 91
DSB og Banedanmark er enig med Peter Kanstrup i, at Svendborgbanen er ét
samlet transportsystem, hvor alle tiltag griber ind i hinanden, og hvor løsningerne
som følge heraf skal ses i sammenhæng. DSB har dog svært ved at nå frem til de
tidsmæssige fordele ved ændringer på Svendborgbanen, der fremføres i
henvendelsen.
Derudover kan DSB oplyse, at Svendborgbanen i gennemsnit har cirka 2 mio.
passagerer om året. I trafikkontrakten med Transport- og Bygningsministeriet er
kontraktmålene for henholdsvis kunde- og operatørrettidigheden i 2016 på 81,8%
og 93,8%.
DSB kan desuden oplyse, at Svendborgbanen i oktober havde en kunderettidighed
på 91,6% og en operatørrettidighed på 98,1%. I 2016 år til dato ligger
kunderettidigheden på 86,9%, mens operatørrettidigheden er på 94,1%. Det vil
sige, at den realiserede rettidighed ligger over trafikkontraktens krav.
Svendborgbanen er derfor en af de fjern- og regionaltogsstrækninger i Danmark
med den højeste rettidighed.
Nedenfor kommenteres de fremsatte forslag i henvendelsen i den rækkefølge,
som de fremkommer i henvendelsen.
Genindførsel af en overliggende togstamme i Svendborg
Ifølge DSB’s beregninger vil der ved en 7 min. vending i Svendborg være mulighed
for at opnå en fortjeneste på 2x5 min. i forhold til den nuværende køreplan ved at
have en overliggende togstamme i Svendborg, idet det er en aftale med
Vejdirektoratet, at bommen ved overkørslen ved Svendborg Station skal tillade 2
min. tid til, at bilerne kan passere.
DSB har i dag ikke materiel til en sådan overliggende stamme og vil derfor have
behov for at nedformere driften andre steder i landet for at skaffe det nødvendige
materiel. En overliggende togstamme kan derfor kun skaffes ved minimum at
fjerne 1 IC3-tog eller 2 Desiro-tog fra øvrige strækninger i landet. Dette kan
betyde afvigelser i forhold til Trafikkontraktens krav til antal siddepladser og vil få
konsekvenser for de kunder, der benytter de andre strækninger.
DSB anser det ikke for realistisk at leje materiel, da dette materiel ikke
umiddelbart er ”hyldevarer” bl.a. fordi, at det skal være dieseltog. Desuden er det
Direktions-
sekretariatet
24. november 2016
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk