MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2016
2016 – 5315
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 26. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 87
Ministerens bedes kommentere artiklen ”Specialister rokker ved ministers ar-
gument: Vi kan sagtens afsløre NOx-snyd” på ing.dk, bragt den 19. oktober
2016. Ministeren bedes herunder redegøre for dels grundlaget for under sam-
råd afholdt den 11. december 2015 at udtale, at ”der findes på nuværende tids-
punkt ikke nogen let metode til at afsløre ulovlig chiptuning, der er egnet til
anvendelse ved periodisk syn”, jf. også ministerens svar på TRU alm. del, spm.
192 (2015-16), og dels grundlaget for, at der på Transport- og Bygningsministe-
riets hjemmeside under emnet ”Fakta om Volkswagen-sagen” står, at ”En kon-
trol ved syn kan ikke afsløre manipulation med motorstyringen”.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der kan oplyse følgende:
”Færdselsstyrelsen har den 27. oktober 2016 svaret Ingeniøren på tilsvarende
spørgsmål. Færdselsstyrelsen er både myndighed for reglerne om køretøjers
indretning og udstyr samt reglerne om syn af køretøjer. Styrelsen følger løben-
de de tekniske udfordringer omkring NOx-udledning og chiptuning, og det er
vurderingen, at det pt. stadig ikke er muligt at indføre en særlig national kon-
trolmetode.
EU-reglerne om syn indeholder ikke en kontrolmetode for NOx-udledning, og
det anses hverken for reguleringsmæssigt, teknisk eller økonomisk realistisk at
indføre en særlig dansk kontrolmetode ved syn.
Et væsentligt forhold vedrørende de målemetoder, der omtales i Ingeniøren, er,
at de foretages i et laboratorium eller på værksted med særligt udstyr, som ikke
i praksis kan anses for realistisk at anvende i forbindelse med syn. En officiel
måling af luftforurening, som Teknologisk Institut omtaler, vil tage mindst et
døgn at udføre på korrekt vis, og selv ved en forenklet og tilnærmet måleproce-
dure vil den tidsmæssigt ikke kunne anvendes i forbindelse med et periodisk
syn, da et syn i dag kan foretages på ca. 20 minutter.