Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1688711_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2016
2016-5303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 25. oktober stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 84:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. oktober 2016 fra Henrik
Adamsen vedrørende takstzoner på Sjælland, jf. TRU alm del – bilag 34.
Svar:
Takstreformen er en bunden opgave som følge af, at Statsrevisorerne i august
2015 kritiserede det uigennemskuelige takstsystem og fandt det utilfredsstil-
lende, at taksterne i den kollektive trafik ikke er blevet harmoniseret, sådan
som Folketinget har forudsat i lovgivningen. På baggrund af kritikken gjorde
jeg trafikselskaberne og togoperatørerne opmærksomme på, at de havde en
uløst opgave, da de ifølge lov om trafikselskaber har takstkompetencen.
Arbejdet med takstharmonisering på Sjælland har som bekendt udmøntet sig i
en takstreform, der træder i kraft den 15. januar 2017.
Det er trafikvirksomhederne, der er ansvarlige for at fastsætte taksterne for de
billetter, de sælger. Modellen er således udarbejdet af Movia, DSB og Metrosel-
skabet.
Takstreformen betyder, at priserne på Sjælland bliver langt mere enkle og for-
ståelige. Når priserne skal gøres ensartede på hele Sjælland, kan det ikke lade
sig gøre at fastholde alle zoners-loftet, som Henrik Adamsen omtaler i sin hen-
vendelse. Det vil samtidig være uundgåeligt, at nogle vil få højere priser, mens
andre vil få lavere priser.
Med de nuværende takstsystemer betaler man forskelligt for at rejse samme
antal zoner. Nogle passagerer har derfor oplevet at få ekstraordinært billige
billetter i forhold til andre, fordi de tilfældigvis bor på den rigtige side af græn-
sen til hovedstadsområdet. Med harmoniseringen bliver det mere rimeligt, så
der er større sammenhæng mellem rejselængde og pris.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/10-16 fra Henrik Adamsen vedrørende takstzoner på Sjælland, til transport- og bygningsministeren
1688711_0002.png
Hvad angår konsekvenserne af takstharmoniseringen vil jeg gerne pointere, at
transportordførerne har afholdt fire møder om modellen for Takst Sjælland i
løbet af efteråret 2015 og foråret 2016 (den 29/9-15, 11/11-15, 15/12-15 og 24/5-
16). Transportordførerne er på møderne og i en pjece fremsendt inden det sid-
ste møde i maj 2016 blevet informeret om, at takstharmoniseringen ikke kan
lade sig gøre uden ophævelsen af alle zoners-loftet, samt at afskaffelsen af dette
loft især påvirker de lange rejser i hovedstadsområdet. Modellen for taksthar-
monisering fik på møderne opbakning fra Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alter-
nativet
Jeg kan godt forstå utilfredsheden hos de kunder, der kommer til at opleve
prisstigninger. Men man må også se dette i lyset af, at nogen hidtil har haft
ekstraordinært billige priser i forhold til andre kunder. Heldigvis viser de sene-
ste konsekvensberegninger, at 96 pct. af kunderne på Sjælland får lavere priser
eller prisstigninger på højest 5 pct. Dertil kommer, trafikvirksomhederne har
indført særlige tiltag, der skal begrænse konsekvenserne af ophævelsen af alle
zoners-loftet for pendlerne. Eksempelvis er der indført direkte prisreduktioner
for periodekort på 10 zoner eller derover.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt