MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2016
2016-5303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 25. oktober stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 84:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. oktober 2016 fra Henrik
Adamsen vedrørende takstzoner på Sjælland, jf. TRU alm del – bilag 34.
Svar:
Takstreformen er en bunden opgave som følge af, at Statsrevisorerne i august
2015 kritiserede det uigennemskuelige takstsystem og fandt det utilfredsstil-
lende, at taksterne i den kollektive trafik ikke er blevet harmoniseret, sådan
som Folketinget har forudsat i lovgivningen. På baggrund af kritikken gjorde
jeg trafikselskaberne og togoperatørerne opmærksomme på, at de havde en
uløst opgave, da de ifølge lov om trafikselskaber har takstkompetencen.
Arbejdet med takstharmonisering på Sjælland har som bekendt udmøntet sig i
en takstreform, der træder i kraft den 15. januar 2017.
Det er trafikvirksomhederne, der er ansvarlige for at fastsætte taksterne for de
billetter, de sælger. Modellen er således udarbejdet af Movia, DSB og Metrosel-
skabet.
Takstreformen betyder, at priserne på Sjælland bliver langt mere enkle og for-
ståelige. Når priserne skal gøres ensartede på hele Sjælland, kan det ikke lade
sig gøre at fastholde alle zoners-loftet, som Henrik Adamsen omtaler i sin hen-
vendelse. Det vil samtidig være uundgåeligt, at nogle vil få højere priser, mens
andre vil få lavere priser.
Med de nuværende takstsystemer betaler man forskelligt for at rejse samme
antal zoner. Nogle passagerer har derfor oplevet at få ekstraordinært billige
billetter i forhold til andre, fordi de tilfældigvis bor på den rigtige side af græn-
sen til hovedstadsområdet. Med harmoniseringen bliver det mere rimeligt, så
der er større sammenhæng mellem rejselængde og pris.