Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1688265_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2016
2016-5283
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 25. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 81:
Har entreprenørerne ret til erstatning, hvis projektet opgives, for eksempel på
grund af at tyske krav til godkendelse medfører merudgifter?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S. Femern A/S har svaret følgende,
som jeg vil henholde mig til:
”De fire store tunnelkontrakter er indgået betinget af opnåelsen af en endelig
tysk myndighedsgodkendelse inden udgangen af 2019, men med mulighed for
genforhandling om forlængelse. Femern A/S har ret til at ophæve kontrakterne
på baggrund af forhold i den tyske godkendelsesproces, herunder hvis den ty-
ske godkendelse er yderligere forsinket, eller implementeringen af krav fra den
tyske godkendelse giver uforudset høje udgifter. En ophævelse i 2019 på bag-
grund af en negativ udvikling i den tyske proces vil ikke give anledning til yder-
ligere udgifter ud over den faste kompensation, entreprenørerne allerede har
modtaget i medfør af kontrakterne.
Femern A/S kan samtidig oplyse, at FIDIC-kontrakterne generelt ikke giver
entreprenørerne ret til erstatning (altså kompensation af deres profit), hvis et
projekt helt opgives. I FIDIC-regulerede kontrakter modtager entreprenøren
alene en kompensation for de faktiske udgifter ved ophævelsen (inklusive til-
budsomkostninger) med tillæg af et overhead af dette begrænsede beløb (så-
kaldt cost-plus-profit). På dette område er FIDIC-kontrakterne således ander-
ledes end AB92- og ABT93-kontrakterne, der giver fuld profitdækning, hvis et
projekt opgives.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt