Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1688253_0001.png
MINISTEREN
、、 、、 、、 、、
、、、 、 、 、、
16. november 2016
2016-5283
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 25. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 79:
Hvilke alternative foranstaltninger er der truffet for at minimere bygherrerisiko-
en, såfremt der i de indgåede Femern Bælt-kontrakter ikke er stillet sikkerhed
som krævet i AB92 og ABT 93; ikke er stillet fælles sikkerhed på tværs af de ud-
valgte konsortier; og/eller ikke er et fælles økonomisk og juridisk ansvar mellem
entreprenørerne for overholdelse af tidsplanen og den økonomiske ramme?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S. Femern A/S har svaret følgende,
som jeg vil henholde mig til:
”Når anlægsarbejderne sættes i gang, være der være stillet sikkerhed i form af en
entreprenørgaranti, jf. besvarelse af spørgsmål 76 fra Folketingets Transport- og
Bygningsudvalg. Disse garantier kan benyttes i relation til de entreprenørkonsor-
tier, som den konkrete garanti er afleveret i relation til. Tunnelkontrakterne re-
gulerer parternes pligter og derved også en lang række regler, der minimerer
bygherrerisikoen. De store tunnelkontrakter indeholder således eksempelvis en
række bodsbelagte mellemterminer, der medvirker til at sikre tidsplanen samt
øvre grænser for de omkostninger, entreprenørerne kan kræve kompenseret i
anledning af den senere opstart af projektet. Opgavefordelingen mellem de en-
kelte kontrakter er også udformet således, at Femern A/S’ risiko ved arbejderne
reduceres. Dette er blandt andet sket ved at placere ansvaret for koordineringen
af parallelle arbejder på byggepladsen hos Portal og Ramper-entreprenøren.”
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 76-78 fra Folketingets
Transport- og Bygningsudvalg.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt