Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1688227_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2016
2016-5283
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 25. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 78:
Har entreprenørerne påtaget sig fælles ansvar for Femern Bælt-projektets gen-
nemførelse, således at samtlige entreprenører hæfter in solidum både økono-
misk og juridisk for overholdelse af tidsplanen og den økonomiske ramme?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S. Femern A/S har svaret følgende,
som jeg vil henholde mig til:
”Det er sædvanligt i større bygge- og anlægskontrakter, at entreprenørkonsorti-
erne alene hæfter for deres egen kontrakt. Det er også tilfældet i kontrakter for
Femern Bælt-forbindelsen. Det vil være prohibitivt dyrt at gennemføre et byg-
geri, hvor et entreprenørkonsortium, der vinder en kontrakt i et givent byggeri,
skal påtage sig et juridisk ansvar for et andet entreprenørkonsortiums opfyldel-
se af dettes pligter under en anden kontrakt.
I forbindelse med gennemførelse af udbuddene af de store tunnelkontrakter
blev det vurderet nødvendigt at opdele byggeriet i flere kontrakter for at sikre
den nødvendige konkurrence om opgaven. Var opgaven udbudt som én samlet
kontrakt, havde denne været så stor, at den alene ville kunne tiltrække ganske
få virksomheder, hvilket igen ville kunne indebære en betydelig risiko for en
fordyrelse af projektet.”
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 79 fra Folketingets Trans-
port- og Bygningsudvalg.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt