Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1802367_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. oktober 2017
2017-5359
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. september 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 770:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Morsø Kommune vedrørende
infrastrukturen på Mors (A26), jf. TRU alm. del - bilag 471.
Svar:
Jeg har forelagt materialet for Vejdirektoratet, som har følgende kommentarer
til de enkelte forslag:
”Vejdirektoratet har tidligere udarbejdet en forundersøgelse for udbygning af
rute 34 og 26, som også omhandler forbedringer over Mors. Vejdirektoratet har
desuden afholdt møde med Morsø Kommune om forholdene på statsvejen på
Mors.
Hastighedsopgradering på Rute 26
Hastighedsgrænsen på Rute 26 over Mors er på nuværende tidspunkt 90 km/t,
og strækningen er en del af forsøgsordningen med 90 km/t. I forbindelse med
forsøgsordningen er der på strækningen opsat autoværn og etableret rumleril-
ler. Der er ikke på strækningen planlagt gennemført andre konkrete tiltag i
forbindelse med den foreslåede hastighedsopgradering til 90 km/t. Det kræver
en godkendelse fra politiet og en ændring af en bekendtgørelse at gøre hastig-
hedsgrænsen på 90 km/t permanent. Bekendtgørelsen er i høring frem til 31.
oktober.
Afkørsel A26 Sundbyvej
venstresvingsbane ved Øst Vilsund Færgekro
Det er Vejdirektoratets vurdering, at forholdene på den eksisterende vej ikke
muliggør anlæg af en venstresvingsbane som foreslået. Det lave antal uheld på
strækningen gør desuden, at en ombygning har lav prioritet.
Vejdirektoratet har i forundersøgelsen vedr. Rute 34 og 26 foreslået en rund-
kørsel umiddelbart før Vilsundbroen, idet en sådan vil markere overgangen til
50 km/t. Der er ikke truffet nærmere beslutning herom.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 770: Spm. om kommentar til materiale fra Morsø Kommune vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), til transport-, bygnings- og boligministeren
1802367_0002.png
Side 2/4
Svingbaner og sammenfletning ved Sundby Trapper
Hastighedsgrænsen gennem krydset er 80 km/t, men det kan i forbindelse med
permanentliggørelsen af 90 km/t projektet overvejes om hastigheden fremover
skal nedsættes til 70 km/t. Vejdirektoratet vurderer, at der er god oversigt i
krydset. Svingbaner, sammenfletning og indsnævring til ét spor i begge retnin-
ger vil bevirke, at muligheden for overhaling forsvinder.
Overhalingsforbud for lastbiler på A26
på strækningen op ad bakken mod
Sundby
Vejdirektoratet anser ikke lastbilsoverhaling på strækningen som et problem.
Det vurderes desuden, at et overhalingsforbud vil være uhensigtsmæssigt, idet
et forbud bl.a. vil bevirke, at en lastbil ikke må overhale f.eks. traktorer på
strækningen. Et forbud vurderes derfor ikke at være proportionalt i forhold til
de gener, som forbuddet eventuelt kan medføre.
Rasteplads ved Sundby
i retningen mod Vilsund
Der er i materialet foreslået etablering af højresvingsbane ved indkørsel på
rastepladsen og en sammenfletning ved udkørsel fra rastepladsen. Strækningen
er én ud af kun to strækninger på Mors, hvor der er mulighed for overhaling via
to vejbaner.
Det vurderes derfor, at det kan have en negativ indvirkning på trafikafvikling
og fremkommeligheden på strækningen, hvis en længere del af det inderste
kørespor inddrages til sammenfletning og udkørsel.
Viadukt
Vejdirektoratet bemærker, at den laveste frihøjde på broen er 4,39 m. Den
maksimale tilladte højde for en lastbil er 4,0 m. Der er dermed plads til almin-
delige lastbiler under broen. Transporter højere end 4,1 m kategoriseres som
særtransport, i sådanne situationer påhviler det særtransporter at undersøge
vejen på forhånd.
Tavle om køretøjshøjde anvendes i tilfælde, hvor den fri højde over kørebanen
er under 4,2 m. Det vurderes derfor ikke, at der er behov for at opsætte en så-
dan tavle på broen.
Etablering af højresvingsbane og venstresving forbudt ved Sundbyvej
Vejdirektoratet vurderer, at forbud mod venstresving vil være en trafiksikker-
hedsmæssig god løsning for afviklingen af trafikken på strækningen, idet for-
buddet vil formindske risikoen for sammenstød mellem bagfrakommende billi-
ster og ventende, venstresvingende billister. Det bemærkes dog, at en højre-
svingsbane over cykelstien i krydset ikke kan tilrådes. Cykelsti og højresvings-
bane vil i så fald blive sammenblandet i åbent land, hvilket vil være en løsning
der af generelle trafiksikkerhedsmæssige årsager ikke anbefales anvendt. Vejdi-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 770: Spm. om kommentar til materiale fra Morsø Kommune vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), til transport-, bygnings- og boligministeren
1802367_0003.png
rektoratet har ikke midler til anlæggelse af cykelrør under rute 26 som foreslå-
et.
Det vurderes, at vejvisning ad Sundbyvej til Sundby vil være en trafikal fornuf-
tig disposition.
Etablering af højre- og venstresvingsbane
Kryds mod Dragstrup
Det vurderes ikke, at en højresvingsbane over cykelstien i krydset kan tilrådes
ud fra ovenstående argumentation.
Vej lægges om med udkørsel til Nordmorsvej
Vejdirektoratet vurderer, at en vejlukning vil være fremmende for trafiksikker-
heden på strækningen.
Da der er tale om anlæggelse af en kommunalvej, skal udgiften hertil afholdes
af Morsø Kommune.
Etablering af højresvingsbaner og venstresving forbudt ved Solbjerg
Vejdirektoratet vurderer, at et venstresvingsforbud ved Kirkebyen samt Nørre-
byen vil være en trafiksikkerhedsmæssig god løsning, idet risikoen for sam-
menstød mellem bagfrakommende billister og venstresvingende billister der-
ved formindskes.
Vejdirektoratet kan ikke anbefale en højresvingsbane over cykelstien i krydset.
Ved evt. anlæggelse af højresvingsbane er det nødvendigt at flytte cykelsti. Det
vurderes desuden, at der i næstkommende kryds er fin kanalisering af trafik-
ken, og mulighed for højresving, hvorfor forslaget om anlæggelse af en højre-
svingsbane findes uproportionalt i det konkrete kryds.
Højre- og venstresvingsbaner samt afspærring ved Solbjerg (Traktormuse-
um)
Vejdirektoratet bemærker, at afspærring for udkørsel til rute 26 vil være frem-
mende for trafiksikkerheden på strækningen. Der er desuden tale om en meget
lille vej, der forsat vil have adgang til rute 26 via Kirkebyen og Rebslagervej.
Der er de seneste fem år alene registreret et uheld i krydset, hvorfor det vurde-
res, at anlæggelse af højre- og venstresvingsbaner ved Rebslagervej vil være
uproportionalt i forhold til det lave antal registrerede uheld i krydset.
Rundkørsel eller intelligent lysregulering ved Øster Jølby
Der er i krydset alene sket materielskade og krydset er ikke udpeget som en sort
plet, hvorfor Vejdirektoratet ikke på nuværende tidspunkt har prioriteret at
lave trafikforbedringer i krydset.
Vejdirektoratet vurderer, at etablering af et signalanlæg i forbindelses med en
motortrafikvej ikke er hensigtsmæssigt på grund af den overordnede trafiksik-
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 770: Spm. om kommentar til materiale fra Morsø Kommune vedrørende infrastrukturen på Mors (A26), til transport-, bygnings- og boligministeren
1802367_0004.png
kerhed på motortrafikvejen, herunder risikoen for at billister overser et evt.
stopsignal. Det vurderes, at etableringen af en rundkørsel vil være den bedste
løsning til afvikling af trafik i krydset. Vejdirektoratet finder det dog uproporti-
onalt på nuværende tidspunkt, idet krydset ikke er udpeget som en sort plet,
herunder at der alene er sket materiel skade.
Der er foreslået fodgængerfelt eller gangtunnel under rute 26. Vejdirektoratet
bemærker, at der på nuværende tidspunkt ikke er afsat midler til en gangtunnel
under vejen, men løsningen vil være god på lokaliteten. Et fodgængerfelt må
ikke etableres, hvor hastighedsgrænsen er over 60 km/t. På strækningen er der
en lokal hastighedsbegrænsning på 70 km/t.
Skovvej med udkørsel direkte til motortrafikvej ved Legind
Der er foreslået spærring af udkørsel direkte til rute 26. Vejdirektoratet be-
mærker, at skovvejen er den eneste færdselsvej til rastepladsen, som ligger for
enden af vejen, og foreslår derfor,
at vejen ikke spærres.”
Afslutningsvis vil jeg bemærke, at Vejdirektoratet allerede er i dialog med
kommunen. Det er min forventning, at den dialog vil bidrage til, at der kan
findes en løsning på nogle af de trafikale udfordringer.
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen