MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. oktober 2017
2017-5359
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. september 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 770:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Morsø Kommune vedrørende
infrastrukturen på Mors (A26), jf. TRU alm. del - bilag 471.
Svar:
Jeg har forelagt materialet for Vejdirektoratet, som har følgende kommentarer
til de enkelte forslag:
”Vejdirektoratet har tidligere udarbejdet en forundersøgelse for udbygning af
rute 34 og 26, som også omhandler forbedringer over Mors. Vejdirektoratet har
desuden afholdt møde med Morsø Kommune om forholdene på statsvejen på
Mors.
Hastighedsopgradering på Rute 26
Hastighedsgrænsen på Rute 26 over Mors er på nuværende tidspunkt 90 km/t,
og strækningen er en del af forsøgsordningen med 90 km/t. I forbindelse med
forsøgsordningen er der på strækningen opsat autoværn og etableret rumleril-
ler. Der er ikke på strækningen planlagt gennemført andre konkrete tiltag i
forbindelse med den foreslåede hastighedsopgradering til 90 km/t. Det kræver
en godkendelse fra politiet og en ændring af en bekendtgørelse at gøre hastig-
hedsgrænsen på 90 km/t permanent. Bekendtgørelsen er i høring frem til 31.
oktober.
Afkørsel A26 Sundbyvej
–
venstresvingsbane ved Øst Vilsund Færgekro
Det er Vejdirektoratets vurdering, at forholdene på den eksisterende vej ikke
muliggør anlæg af en venstresvingsbane som foreslået. Det lave antal uheld på
strækningen gør desuden, at en ombygning har lav prioritet.
Vejdirektoratet har i forundersøgelsen vedr. Rute 34 og 26 foreslået en rund-
kørsel umiddelbart før Vilsundbroen, idet en sådan vil markere overgangen til
50 km/t. Der er ikke truffet nærmere beslutning herom.