MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. oktober 2017
2017-5315
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. september 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Anni Matthiesen
(V).
Spørgsmål nr. 763:
I forbindelse med etablering af elektrificering af jernbanestrækningen mellem
Esbjerg og Lunderskov, kan ministeren da oplyse, hvad der planerne er med
den ubevogtede jernbaneovergang i Holsted by, og herunder om der afsættes
penge til opførelse af en tunnel, bro, omfartsvej eller lignende? Kan ministeren
desuden oplyse, hvornår en endelig løsning vil foreligge?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende:
”Banedanmark formoder, at spørgsmålet om jernbaneovergangen i Holsted by
vedrører enten overkørslen mellem vej og bane i Holsted eller perronovergan-
gen mellem sporene på Holsted Station, hvorfor Banedanmark i det følgende
vil redegøre for begge dele:
Overkørslen mellem vej og jernbane i Holsted by er ikke ubevogtet, men sikret
med varslingsanlæg, dvs. blinklys, klokker og helbomme. Der er p.t. ikke pla-
ner om at lade den blive erstattet af en bro eller en tunnel. Banedanmark er
heller ikke vidende om planer for en omfartsvej på stedet.
Perronovergangen mellem sporene på Holsted Station er sikret med et vars-
lingsanlæg, dvs. en højttalermeddelelse (”Gå ikke over sporet, der kommer
tog”) og et lyssignal (”rød mand”). Det kan hertil oplyses, at Banedanmark er i
gang med at undersøge mulighederne for at opgradere sikkerheden på stationer
med perronovergange. I den forbindelse undersøges det bl.a., hvad man kan
gøre med brug af teknologi,
skiltning, ”nudging” og ændring i de eksisterende
anlæg. Banedanmark afleverer en rapport herom inden årsskiftet. Herefter vil
der være mulighed for at tage stilling til konkrete løsninger.”