Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1688206_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2016
2016-5283
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 25. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 76:
Har entreprenørerne på Femern Bælt-forbindelsen ved kontrakternes under-
skrivelse i fuldt omfang stillet sikkerhed, som krævet i henholdsvis Almindelige
betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed, AB 92, og
Almindelige betingelser for totalentreprise, ABT 93?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S. Femern A/S har svaret følgende,
som jeg vil henholde mig til:
”Forud for udbuddene af de fire store tunnelkontrakter foretog Femern A/S en
vurdering af, hvilket kontraktgrundlag der ville udgøre det bedste fundament
for de store anlægsarbejder i projektet. Femern A/S valgte på denne baggrund
at basere tunnelkontrakterne på FIDIC Silver Book-kontraktstandarden. Ved
dette valg blev det blandt andet tillagt vægt: 1) at FIDIC Silver Book er en kon-
traktstandard, der er målrettet såkaldte turn-key-projekter, hvor entreprenø-
rerne skal bære ansvaret frem til leveringen af byggeriet, og 2) at FIDIC-
kontrakterne anvendes som det typiske kontraktgrundlag i større internationa-
le megaprojekter.
AB 92/ABT 93-standarderne blev samtidig fravalgt, da disse kontraktstandar-
der er nationale og derved generelt mindre kendte blandt de store internationa-
le entreprenørvirksomheder, som forventedes at byde på kontrakterne i Fe-
mern Bælt-projektet. Derudover indgik det i fravalget, at FIDIC Silver Book-
kontraktgrundlaget efter selskabets opfattelse på visse områder er et mere præ-
cist kontraktgrundlag til en turn-key-kontrakt, hvorved behovet for tilpasnin-
ger i udgangspunktet er mindre, end hvis selskabet havde anvendt en AB
92/ABT 93-kontrakt.
Selve tunnelkontrakterne indeholder en række konkrete tilpasninger og præci-
seringer i forhold til FIDIC Silver Book-standarden for at målrette kontrakterne
til det konkrete projekt. Sådanne tilpasninger vil også være nødvendige og sæd-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om entreprenørerne på Femern Bælt-forbindelsen ved kontrakternes underskrivelse i fuldt omfang har stillet sikkerhed, som krævet i henholdsvis Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed, AB 92, og Almindelige betingelser for totalentreprise, ABT 93, til transport- og bygningsministeren
1688206_0002.png
vanlige for større kontrakter, der tager udgangspunkt i AB 92- eller ABT 93-
standarderne.
Femern A/S modtager fire forskellige typer af garantier fra entreprenørerne i
medfør af kontrakterne:
1) Garanti for forudbetalingslån udstedes af et pengeinstitut med mindst en A-
rating. Forudbetalinger i medfør af AB 92 og ABT 93 kan også knyttes op på en
modsvarende bankgaranti.
2) Anfordringsgarantier på 10 pct. af kontraktsummen udstedt af et pengeinsti-
tut med mindst en A-rating. I AB 92 og ABT 93 er entreprenørgarantien 15 pct.
af kontraktsummen. Det ville dog være uforholdsmæssigt dyrt og svært for en-
treprenørerne at skaffe garantier i den størrelsesorden. I AB 92 og ABT 93 er
det muligt for entreprenøren mod bygherres vilje at modsætte sig udbetaling på
garantien indtil en sagkyndig har vurderet spørgsmålet. Garantierne i tunnel-
kontrakterne er på anfordringsvilkår, og entreprenørerne kan derfor ikke mod-
sætte sig et eventuelt krav om udbetaling under garantierne.
3) Moderselskabsgarantier fra de deltagere i de vindende entreprenørkonsorti-
er, der har moderselskaber. AB 92 og ABT 93 indeholder ikke regler om denne
type garantier.
4) Garantier fra de enkelte konsortiedeltagere dækkende konsortiets forpligtel-
ser over for Femern A/S. AB 92 og ABT 93 indeholder ikke regler herom.
Hertil kommer, at Femern A/S efter FIDIC-standarden foretager løbende tilba-
gehold af op til 2 pct. af foretagne betalinger til entreprenørerne. Femern A/S
kan herefter foretage modregning i denne tilbageholdelsessum, hvis entrepre-
nørerne ikke løbende overholder deres forpligtelser over for Femern A/S. AB
92 og ABT 93 har ikke en tilsvarende generel tilbageholdsregel. De tilbagehold-
te beløb kan erstattes af en anfordringsgaranti fra et pengeinstitut med mindst
A-rating.
Ved underskriften på de store tunnelkontrakter har deltagerne i de vindende
entreprenørkonsortier afgivet garantier for deres forpligtelser under kontrak-
ten. Hertil kommer, at Femern A/S ved underskriften også i en række tilfælde
har modtaget garantier for de enkelte entreprenørvirksomheders moderselska-
ber. Sikkerheden ved disse garantier skal naturligvis ses i forhold til de høje
krav til omsætning og egenkapital, som Femern A/S stillede til de virksomhe-
der, der bød på tunnelkontrakterne.
Femern A/S har i forbindelse med indgåelsen af tunnelkontrakterne vurderet,
at det var mest hensigtsmæssigt, at selskabet først modtager entreprenørgaran-
tierne på 10 pct. af kontraktsummerne, når Femern A/S giver varsel om, at
kontrakterne kan sættes i gang, jf. at kontrakterne er betingede med hensyn til
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om entreprenørerne på Femern Bælt-forbindelsen ved kontrakternes underskrivelse i fuldt omfang har stillet sikkerhed, som krævet i henholdsvis Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed, AB 92, og Almindelige betingelser for totalentreprise, ABT 93, til transport- og bygningsministeren
1688206_0003.png
den tyske godkendelse. Herved undgår selskabet at skulle kompensere entre-
prenørerne for deres betalinger af garantiprovisioner til banker, mens kontrak-
terne er betingede. AB 92 og ABT 93 tager ikke højde for en situation, hvor
arbejderne ikke sættes i gang ved kontraktindgåelsen, men afventer opfyldelsen
af en betingelse. Derfor beskriver disse regelgrundlag ikke en udskudt afleve-
ring af entreprenørgarantien.
Hver deltager i entreprenørkonsortierne hæfter dog fortsat solidarisk for deres
respektive konsortiers pligter under kontrakterne, når Femern A/S giver med-
delelse om, at kontrakten skal påbegyndes. Herved har Femern A/S en meget
betydelig sikkerhed for, at hvert entreprenørkonsortium stiller de påkrævede
entreprenørgarantier ved kontraktstart.
Entreprenørerne har i tunnelkontrakterne 30 dage til at aflevere entreprenør-
garantien på 10 pct. I AB 92 og ABT 93 er denne frist 8 dage. Fælles for aftale-
grundlagene AB 92/ABT 93 og FIDIC Silver Book er, at Femern A/S som byg-
herre vil kunne bringe kontrakten til ophør, hvis der ikke leveres den fornødne
entreprenørgaranti.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt