Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
MINISTEREN
Dato
J. nr.
12. oktober 2017
2017-5202
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 15. september 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del spørgsmål nr. 752), som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål nr. 752:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. september 2017 fra John
Steen Johansen vedrørende beboerdemokrati og boligorganisationers udvidet
egenkontrol, jf. TRU alm. del - bilag 458.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Svar:
I henvendelsen rejses en række spørgsmål vedrørende samarbejdet mellem
afdelingsbestyrelsen for Bellahøj I og II, ejendomsadministrator KAB og Kø-
benhavns Kommune. Jeg har ikke mulighed for at gå ind i den konkrete sag,
men jeg har anmodet Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om et svarbidrag.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser følgende:
”I
henvendelsen stiller afdelingsbestyrelsen for Bellahøj I og II spørgsmål ved
ejendomsadministrators drift af boligafdelingen, herunder deres betjening af
afdelingsbestyrelsen. Ifølge det oplyste har ejendomsadministratoren flere
gange afvist at udlevere visse af de dokumenter, som afdelingsbestyrelsen har
anmodet om som led i deres bestyrelsesarbejde.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan oplyse,
at beboere i en almen boligafde-
ling og afdelingsbestyrelsen ikke har en generel ret til indsigt i boligorganisati-
onernes dokumenter, idet almene boligorganisationer ikke er omfattede af of-
fentlighedsloven. Dette skyldes, at de ikke er offentlige myndigheder.
Der er imidlertid på særlige områder fastsat regler om indsigt for boligorgani-
sationens beboere og afdelingsbestyrelsen, herunder blandt andet regler om at
dagsordenen for repræsentantskabsmøder og efterfølgende referater gøres til-
gængelige for boligorganisationens lejere og at afdelingsbestyrelsen skal god-
kende driftsbudget og årsregnskab for afdelingen. Disse regler findes i normal-
vedtægterne for en almen boligorganisation med almene boligafdelinger, jf.
bekendtgørelse nr. 718 af 13. juni 2016.