MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. september 2017
2017-5175
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af [Spørgsmålets dato] stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mogens Jensen
(S).
Spørgsmål nr. 750:
Ministeren bedes kommentere indlægget ”Vardevej igen, igen” fra aoh.dk
den
13. september 2017. Vil ministeren fremme anlæg af cykelsti på Vardevej mel-
lem Kibæk og Studsgaard-krydset i Herning Kommune?
http://www.aoh.dk/artikel/vardevej-igen-igen
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Strækningen mellem Herning og Kibæk indgår i forslaget til opgradering til 90
km/t, da det er en relativ bred strækning uden væsentlige kurver. På den nord-
ligste og sydligste del af strækningen er der etableret cykelsti.
Det er korrekt, at der i dag ikke er cykelsti på den midterste del af strækningen
mellem Herning og Kibæk. I forbindelse med forslaget om opgradering af
strækningen fra 80 til 90 km/t vil der ske en omprofilering af strækningen,
som betyder, at kantstriben vil blive flyttet længere væk fra kanten, så cykli-
sterne får et bredere areal at cykle på. Der vil desuden blive udført rumleriller
under den nye kantstribe. Dette medvirker til at advare bilister, inden de kom-
mer ud på kantbanen, hvor cyklisterne kører.
Strækningen er ikke særligt ulykkesbelastet, da antallet af ulykker og person-
skadeulykker ligger omkring eller lidt under gennemsnittet for de øvrige stats-
veje. Ulykkesfrekvens er antallet af ulykker pr. million kørte kilometre pr. år på
strækningen.”
Der er afsat en pulje på 100 mio. kr. til at bedre forholdene for cyklister, og
Herning Kommune vil have mulighed for at ansøge om forbedring af stræknin-
gen. Ansøgningsfristen er den 2. oktober 2017 kl. 12. For projekter på statsvej
dækker puljen som udgangspunkt 60 % af omkostningerne. De resterende 40