MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. november 2017
2017-5005
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. september 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 725:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange km henholdsvis timer en gennemsnit-
lig pendler bruger i bil over et år? Ministeren bedes opgøre det for hele landet
samt fordelt på kommuner.
Svar:
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har bedt Transport DTU om bidrag
til besvarelse af spørgsmål 725 (TRU alm. del), som oplyser følgende:
”Besvarelsen tager udgangspunkt i Transport DTU’s transportvaneundersøgel-
se, som hvert år spørger ca. 12.000 personer om deres transport på én dag. Der
er her udtrukket data for alle lønmodtagere med gennemsnitligt tidsforbrug og
kilometertal per år for pendlerture i bil som fører eller passager. Studerende og
selvstændige indgår ikke i udtrækket. I opgørelsen indgår ture med turformål
arbejdsplads. Dvs. erhvervsture og andre stop undervejs håndteres ved, at den
del,som er til/fra arbejdspladsen medregnes, mens de øvrige dele henregnes til
øvrige turformål. Flertallet af pendlerturene sker dog direkte til og fra arbejde.
Her præsenteres to opgørelser. Den første er baseret på tidsforbrug og kilome-
tertal for alle lønmodtagere. I den anden er det forsøgt at udskille de pendlere,
der pendler i bil. Denne definition knytter sig til forholdene på selve interview-
dagen. Det betyder, at den fx omfatter personer, der på dagen undtagelsesvist
pendler i bil, selv om de oftest bruger andre transportmidler, og at den fx ikke
omfatter personer, der oftest pendler i bil, men som på interviewdagen undta-
gelsesvist har benyttet et andet transportmiddel. Det er dermed ikke muligt at
beregne den ”typiske” bilpendler, da det
er ikke entydigt, hvordan man skal
omregne dette til årlige tal. Vi har her udregnet et dagligt tidsforbrug og kilo-
metertal for bilpendlerne på en gennemsnitslig arbejdsdag. Disse har vi valgt at
gange med et skønnet gennemsnitligt antal pendlerdage på 185 for at nå et
skøn for de årlige tal. Hermed overvurderes tids- og kilometerforbruget sand-
synligvis, fordi langdistancependlere som gennemsnit vil have færre end 185
pendlerdage, mens kortdistancependlere vil have flere.