Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1786285_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 13
Samrådstale til besvarelse af spørgsmål CL
Samråds-
spørgsmål CL
Samrådsspørgsmål CL
Ministeren bedes redegøre for, om
ministeren har været orienteret om
DSB’s
manglende ydelse af
efteruddannelse i det såkaldte
klemsikring og traktionsspærring, og
hvorfor ministeren i givet fald ikke har
orienteret Folketinget herom, efter at
ministeren i besvarelsen af TRU alm.
del
spm. 347 oplyste det modsatte:
At alle lokomotivførere i DSB været på
efteruddannelse, medmindre de er
nyansat, hvormed de har været gennem
den obligatoriske grunduddannelse,
som bl.a. omfatter klemsikring og
traktionsspærring.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 13
Indledning
Tak for ordet.
Jeg vil starte med at redegøre for mit og
mit ministeriums kendskab til Dansk
Jernbaneforbunds kritik af DSBs
efteruddannelse i klemsikring og
traktionsspærring.
Derefter vil jeg svare på den del af
spørgsmålet, som handler om
orientering af Folketinget om Dansk
Jernbaneforbunds kritik af mit svar på
spørgsmål 347.
Hvornår blev
ministeren
bekendt med DJ’s
bekymringer
Mit ministerium blev første gang
bekendt med, at Dansk
Jernbaneforbund ikke mener, at DSB
har foretaget efteruddannelse i
klemsikring og traktionsspærring den
31. januar 2017, da ministeriet modtog
to breve fra Dansk Jernbaneforbunds
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 13
advokat om Havarikommissionens
rapport om hændelsen på Vejle Station i
februar 2013.
I det første brev blev mit ministerium
anmodet om - og jeg citerer:
”… at iværksætte en tjenstlig
undersøgelse af Havarikommissionen
med henblik på at placere et tjenstligt
ansvar for, at rapporten om Vejle-
hændelsen først blev offentliggjort
næsten 4 år efter hændelsen.”
Citat slut.
I det andet brev blev mit ministerium
anmodet om - og jeg citerer:
”… at vurdere
Havarikommissionens
habilitet til at afgive rapport om
hændelsen i Vejle af 23. februar 2017.”
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 13
Citat slut.
Af dette andet brev fremgik det
blandt
meget andet - at Dansk
Jernbaneforbund ikke mener, at DSB
har gennemført efteruddannelse i
klemsikring og traktionsspærring.
Da der er tale om en sag, som omhandler
jernbanesikkerhed, blev henvendelsen
den 23. februar 2017 oversendt til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, fordi
styrelsen er sikkerhedsmyndighed på
jernbaneområdet.
I forhold vedrørende jernbanesikkerhed
er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
uafhængig og ikke undergivet min
instruktionsbeføjelse.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 13
Herefter overlod jeg det derfor til Trafik-
, Bygge- og Boligstyrelsen at følge op på
sagen.
Som det fremgår af besvarelsen af
udvalgsspørgsmål 462 af 31. maj 2017,
har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen den
20. marts 2017 været på tilsyn hos DSB.
På tilsynet konstaterede styrelsen, at
DSB ikke kunne fremvise
dokumentation for gennemført
uddannelse specifikt for klemsikring og
traktionsspærring.
Styrelsen hæftede sig ved, at DSB havde
erkendt mangelfuld dokumentation og
fremadrettet havde fokus på
dokumentation af indholdet af
efteruddannelsen for lokomotivførere,
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af 13
og fortsat havde sagen under
behandling.
Jeg noterer mig, at
sikkerhedsmyndigheden med tilsynet
har fulgt op i sagen.
Som det fremgår af svaret på
udvalgsspørgsmål 462, finder jeg det
utilfredsstillende, at DSB ved tilsynet
ikke kunne fremvise dokumentation for
gennemført uddannelse specifikt for
klemsikring og traktionsspærring.
Jeg har derfor forud for dette samråd
bedt DSB redegøre for, hvad man har
gjort for at rette op på den manglende
dokumentation. DSB oplyser
og jeg
citerer:
”DSB
igangsatte i marts 2017 arbejdet
med et e-learning program vedr.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 7 af 13
”Klemsikring, traktionsspærring og
efterkontrol”.
Den aktuelle status for projektet er som
følger:
Pilothold for e-learning programmet
modtog linket til programmet den 8. juni
2017.
Pr. 16. juni 2017 havde 45
lokomotivførere gennemført e-learning
programmet. På baggrund af
erfaringerne herfra blev e-learning
programmet udrullet til alle øvrige
lokomotivførere.
Øvrige lokomotivførere er indkaldt til e-
læringen den 26. juni 2017. Deadline for
e-læringen er den 31. august 2017.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 8 af 13
Per 18. august 2017 har 67 % af i alt 1240
lokomotivførere gennemført e-learning
programmet.”
Citat slut.
Jeg noterer mig DSB’s tiltag.
Men det er
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der
som uafhængig sikkerhedsmyndighed
skal vurdere, om det er tilstrækkeligt.
Jeg kan konstatere, at mit møde med
formanden for Dansk Jernbaneforbund
Henrik Horup er blevet inddraget i
pressedækningen af denne sag.
Det fremgår af dækningen, at jeg på
mødet skulle være blevet orienteret om,
at Dansk Jernbaneforbund ikke mente,
at DSB havde foretaget efteruddannelse i
klemsikring og traktionsspærring.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 9 af 13
Mødet blev afholdt den 27. februar 2017.
Der var tale om et helt almindeligt hilse-
på-møde, og jeg husker ikke præcist,
hvad der blev drøftet på mødet.
Som jeg allerede har redegjort for,
oversendte mit ministerium den 23.
februar 2017 - altså 4 dage forud for
mødet - Dansk Jernbanebaneforbunds
synspunkt om, at der ikke var sket
efteruddannelse i klemsikring og
traktionsspærring til den uafhængige
sikkerhedsmyndighed.
Ud fra et sikkerhedsmæssigt perspektiv
gør det derfor ikke nogen forskel, om
kritikken også blev fremført på hilse-på-
mødet den 27. februar eller ej.
Sikkerhedsmyndigheden var allerede fire
dage inden mødet blevet orienteret om
forbundets kritik.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 10 af 13
Svar på TRU spm.
347
Det andet forhold, som
samrådsspørgsmål CL vedrører, er
hvorfor Folketinget ikke blev orienteret
om, at Dansk Jernbaneforbund mener,
at DSB ikke har foretaget
efteruddannelse i klemsikring og
traktionsspærring i forbindelse med svar
til Transport- Bygnings- og
Boligudvalget.
Udvalgsspørgsmål nummer 347 blev
stillet den 20. februar 2017.
Spørgsmål lyder
og jeg citerer:
”Kan ministeren bekræfte, at der er sket
efteruddannelse af DSB’s lokoførere med
hensyn til klemsikring og
traktionsspærring, idet Dansk
Jernbaneforbund tilsyneladende ikke er
bekendte hermed?
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 11 af 13
Således har Dansk Jernbaneforbund
ikke fået tilsendt uddannelsesplaner for
den pågældende efteruddannelse fra
DSB, ligesom en rundspørge blandt
relevante lokoførere blandt Dansk
Jernbaneforbunds medlemmer har vist,
at disse ikke har kendskab til
eller
deltaget i
efteruddannelse i
klemsikring og traktionsspærring.”
Citat slut.
Jeg mente ikke, at det var nødvendigt i
svaret på dette udvalgsspørgsmål at
oplyse om, at Dansk Jernbaneforbund
ikke mener, at DSB har foretaget
efteruddannelse i klemsikring og
traktionsspærring, da det fremgik af
spørgsmålet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 12 af 13
I svaret på udvalgsspørgsmålet bad jeg
derfor DSB om at redegøre for, om der
var sket efteruddannelse i klemsikring
og traktionsspærring.
Svar på TRU spm.
462
Den 19. april 2017 stillede Transport-
Bygnings- og Boligudvalgets mig
spørgsmål nummer 462.
Spørgsmålet lød
og jeg citerer:
”Ministeren
bedes kommentere vedlagte
kommentar fra Dansk Jernbaneforbund
til svar på TRU alm. del - spørgsmål 347.
Ministeren bedes herunder specifikt
svare på kritikken fra Dansk
Jernbaneforbund og forholde sig til
Dansk Jernbaneforbunds opfattelse af
forløbet om og håndteringen af forholdet
om efteruddannelse af lokoførere, der
synes at divergere fra DSB’s opfattelse.”
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet d. 31/8-17 om manglende efteruddannelse af DSB's lokomotivfører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 13 af 13
Citat slut.
Som det fremgår af spørgsmålets ordlyd,
var der til spørgsmålet vedlagt et bilag i
form af en kommentar fra Dansk
Jernbaneforbund til svaret på
udvalgsspørgsmål 347. Heraf fremgik
det, at Dansk Jernbaneforbund ikke
mente, at DSB havde foretaget
efteruddannelse i klemsikring og
traktionsspærring.
Derfor mente jeg heller ikke denne gang,
at det var nødvendigt i svaret at oplyse
om, at Dansk Jernbaneforbund ikke
mener, at DSB har foretaget
efteruddannelse i klemsikring og
traktionsspærring, da det allerede
fremgik af spørgsmålet.
Tak for ordet.