Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1686919_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. november 2016
2016-5273
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr.72:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt DSB har driftsmateriel og reserver nok
til at håndtere den kontraktfastsatte trafik frem til Fremtidens Tog, hvis IC4s
stabilt dårlige niveau fortsætter. Ministeren bedes herunder redegøre for, om
DSB har materiel til den nye trafik fra Næstved via Haslev til København fra
december 2018 og til trafikken mellem København og Hamburg fra sommeren
2017.
Svar:
Jeg har bedt DSB om at bidrage til at besvare spørgsmålet. DSB oplyser følgen-
de:
”DSB er i færd med at udarbejde en anbefaling om den videre anvendelse af
IC4. I forbindelse med dette arbejde indgår også grundige overvejelser, om den
mest optimale udnyttelse af DSB’s samlede materielbeholdning med henblik på
at kunne håndtere den kontraktfastsatte trafik frem til Fremtidens Tog. Anbe-
falingen fremlægges i december 2016, hvorefter Transport- og Bygningsmini-
steriet vil blive orienteret.
DSB forventer at have tilstrækkeligt materiel til at dække det nye regionaltog-
system København-Køge-Næstved, som i henhold til trafikkontrakten skal køre
fra december 2018.
For 2017 gælder, at Deutsche Bahn udfaser alle ICE-TD i forbindelse med kø-
replansskiftet i december 2016 på nær ét, som vil køre frem til efter sommeren
2017. Deutsche Bahns beslutning om at udfase ICE-TD betyder, at DSB for at
opretholde antallet af afgange mellem København-Hamborg og Aarhus-
Hamborg øger anvendelsen af IC3 i den internationale trafik. Dette muliggøres
af en mere effektiv udnyttelse af IC3 og IR4 som følge af Banedanmarks elektri-
ficering af strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg, der forventes færdig i
foråret 2017. På baggrund af ovenstående vil der kun blive reduceret marginalt
i kapaciteten til den internationale trafik.”
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om, hvorvidt DSB har driftsmateriel og reserver nok til at håndtere den kontraktfastsatte trafik frem til Fremtidens Tog, hvis IC4s stabilt dårlige niveau fortsætter, til transport- og bygningsministeren
1686919_0002.png
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt