Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1810858_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. november 2017
2017-4974
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 5. september 2017 stillet
mig følgende spørgsmål 718 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 718:
Ministeren bedes, for hvert af de regionale trafikselskaber for 2016, oplyse
samlede antal årsværk og ansatte, antal passagerer/ture, samlede udgifter og
ansatte/årsværk opdelt på administration af bustrafik, togtrafik og flextrafik
samt anden administration.
Svar:
Trafikselskaberne indberetter data til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, jf. lov
om trafikselskaber, § 10. På den baggrund har jeg forelagt spørgsmålet for Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har oplyst mig om følgende:
”Trafikselskaberne
har indberettet følgende:
Tabel 1: Samlede antal årsværk, 2016
Trafikselskab
Årsværk
NT Midttrafik
78,4
123,2
Sydtrafik
88,6
FynBus
106,3
Movia
348,0
BAT
1)
63,0
Ærø
2)
1,0
Kilde: NT (Nordjyllands trafikselskab), Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Movia, BAT (Born-
holms trafikselskab) og Ærø Kommune.
Anm.: Der er forskel på, hvilke opgaver trafikselskaberne udfører for kommunerne, hvorfor
tallene på tværs af trafikselskaber ikke er direkte sammenlignelige. Se metodeboks.
Note: 1) Bustrafikken på Bornholm køres som egenproduktion, hvorfor BAT også har ansat
chauffører, værkstedspersonale og driftsledelse, hvilket de øvrige trafikselskaber ikke har. 2)
Ærø fremgår af tabellen særskilt, da Ærø Kommune var selvstændigt trafikselskab fra 1.
januar 2016.
Trafikselskaberne
indberetter ikke oplysninger om antal ansatte i trafikselska-
bet. Antallet af ansatte vil oftest ikke gengive et retvisende billede af størrelsen
af en organisation, idet fx en studerende, der har arbejdet 1 uge i sin sommerfe-
rie, skal tælles med som 1 ansat. Derfor opgøres normalvis antal årsværk, hvor
der er omregnet til fuldtidsansatte.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om ministeren vil, for hver af de regionale trafikselskaber for 2016 oplyse samlede antal årsværk og ansatte, antal passagerer/ture, samlede udgifter og ansatte/årsværk opdelt på administration af bustrafik, togtrafik og flextrafik samt anden administration, til transport-, bygnings- og boligministeren
1810858_0002.png
Tabel 2: Antal passagerer/påstigere pr. trafikselskab, fordelt på bus,
privatbane og flextrafik, 2016
Trafikselskab
Antal påstigere i bus-
serne (mio.)
Antal påstigere i privat-
banerne (mio.)
Antal passagerer i flex-
trafik (mio.)
NT
29,4
1,1
1,5
Midttrafik
65,3
0,7
1,1
Sydtrafik
21,2
0,3
0,7
FynBus
17,7
-
0,8
Movia
203,5
10,2
3,4
BAT
2,0
-
0,002
Side 2/3
Ærø
1)
0,05
-
2)
Kilde: NT, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Movia, BAT og Ærø Kommune.
Anm.: Trafikselskaberne benytter ikke samme opgørelsesmetode til antal passagerer i flex-
trafikken, hvorfor tallene ikke er umiddelbart sammenlignelige på tværs af trafikselskaberne.
Se metodeboks.
Note: 1)
Ærø fremgår af tabellen særskilt, da Ærø Kommune var selvstændigt trafikselskab
fra 1. januar 2016.
2) Handicapkørsel på Ærø køres af FynBus,
og indgår derfor i FynBus’ tal.
Tabel 3: Samlede udgifter til bustrafik, privatbanetrafik og flextrafik
pr. trafikselskab, 2016
Trafikselskab
Samlede udgifter
til bus (mio. kr.)
1)
til privatbane (mio. kr.)
1)
til flextrafik (mio. kr.)
2)
752,5
59,0
270,6
1.563,2
35,9
258,5
663,4
32,9
174,6
593,3
-
144,0
3.573,0
477,4
559,5
55,4
-
0,6
0,3
-
4)
NT Midttrafik
Sydtrafik
FynBus
Movia
BAT
Ærø
3)
Kilde: NT, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Movia, BAT og Ærø Kommune.
Anm.: Trafikselskaberne benytter ikke samme opgørelsesmetode til udgifterne i flextrafik-
ken, hvorfor tallene ikke er umiddelbart sammenlignelige på tværs af trafikselskaberne. Se
metodeboks.
Note: 1) Opgjort i bruttoudgifter. 2) Opgjort i nettoudgifter, det vil sige udgifterne fratrukket
billetindtægter. 3)
Ærø fremgår af tabellen særskilt, da Ærø Kommune var selvstændigt
trafikselskab fra 1. januar 2016.
4) Handicapkørsel på Ærø køres af FynBus, og indgår derfor
i FynBus’ tal.
Metodeboks. Forskelle i opgørelsesmetoder vedrørende trafiksel-
skabernes aktivitet
Der bør udvises forsigtighed ved sammenligning på tværs af trafikselskabernes
data.
Flextrafik er en fællesbetegnelse for en række kørselsordninger. Den eneste
ordning, som trafikselskaberne skal varetage, er den individuelle handicapkør-
sel. Kommuner og regioner kan vælge at lade trafikselskabet varetage de øvrige
kørselsopgaver, som de i henhold til anden lovgivning skal varetage. Det gælder
fx den siddende patientbefordring, lægekørsel, skolekørsel mv. Idet der er for-
skel på, hvilke ordninger de enkelte kommuner og regioner lader trafikselska-
bet varetage, og hvilke de selv varetager, er flextrafik således ikke en entydig
betegnelse der indeholder samme aktivitet på tværs af trafikselskaber.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om ministeren vil, for hver af de regionale trafikselskaber for 2016 oplyse samlede antal årsværk og ansatte, antal passagerer/ture, samlede udgifter og ansatte/årsværk opdelt på administration af bustrafik, togtrafik og flextrafik samt anden administration, til transport-, bygnings- og boligministeren
1810858_0003.png
Nogle af kørselsordningerne giver mulighed for at medbringe en ledsager. Nog-
le af trafikselskaberne tæller både ledsager og borger med i opgørelsen over
antal passagerer; andre tæller kun borgeren.
Tallene fra de forskellige trafikselskaber kan ikke bruges til at lave benchmar-
king, da det er vidt forskelligt hvilket serviceniveau/opgaver, som trafikselska-
berne løser. Fx har nogle trafikselskaber udliciteret deres flextrafik-
bestillingscentral helt eller delvist, mens andre ikke har. Og fx har nogle trafik-
selskaber kommuner, der har valgt selv at have trafik- og køreplanlæggere an-
sat; mens andre løser al trafik- og køreplanlægning på vegne af kommunerne.
Side 3/3
Tabel 4: Årsværk til administration af buskørsel, privatbanetrafik
og flextrafik, 2016
Trafikselskab
Samlede årsværk
til buskørsel
til privatbanetrafik
til flextrafik
62,7
0,4
15,3
93,6
0,2
29,3
68,8
0,8
19,0
74,4
-
31,9
302,0
1,0
45,0
6,0
-
0,3
1,0
-
2)
NT Midttrafik
Sydtrafik
FynBus
Movia
BAT
Ærø
1)
Kilde: NT, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Movia, BAT og Ærø Kommune.
Note: 1) Ærø fremgår af tabellen særskilt, da Ærø Kommune var selvstændigt trafikselskab
fra 1. januar 2016. 2) Handicapkørsel på Ærø køres af FynBus,
og indgår derfor i FynBus’ tal.
Trafikselskaberne indberetter ikke antal årsværk til anden administration
særskilt.”
Jeg henholder mig til det af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyste.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen