Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1792110_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2017
2017-4970
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 5. september 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 716:
Ministeren bedes give status for Banedanmarks og Havarikommissionens ar-
bejde med og overvejelser om at sikre overgangen på Tjæreborg Station.
Herunder ønskes redegjort for;
om det indgår i overvejelserne at udstyre overgangen med blinkende rødt
lys (i stedet for det konstante røde lys, som anvendes i øjeblikket),
om det indgår i overvejelserne at flytte overgangen 50 m i retning mod
Esbjerg, hvilket vil forbedre oversigtsforholdene og skærpe opmærksom-
heden mod (gennemkørende) tog fra Esbjerg for de passagerer, der skal
passere spor 1,
om det indgår i overvejelserne at udstyre overgangen med forskudte eller
sving-”bøjle-bomme”
(som de
kendes fra cykel- og gangstier), monteret
med røde blinkende lys.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Havarikommissionen for Civil Luftfart og
Jernbane, som er uafhængig undersøgelsesmyndighed på jernbaneområdet.
Havarikommissionen oplyser:
”Havarikommissionen
har iværksat en undersøgelse af de alvorlige ulykker i
perronovergangene på Tjæreborg og Bred stationer. Kommissionen kan ikke
sige hvornår undersøgelserne forventes afsluttet. Det bestræbes dog at have
undersøgelserne afsluttet inden for 12 måneder fra ulykkesdatoen.
Havarikommissionen vil gøre opmærksom på, at kommissionen som undersø-
gelsesmyndighed alene kan komme med eventuelle sikkerhedsmæssige anbefa-
linger.
Det er Trafik- Bygge og Boligstyrelsen, der som sikkerhedsmyndighed håndte-
rer Havarikommissionens anbefalinger. Det er også Trafik- Bygge og Boligsty-
relsen der er tilsynsmyndighed i forhold til Banedanmark, og som behandler
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om ministeren vil give status for Banedanmarks og Havarikommissionens arbejde med og overvejelser om at sikre overgangen på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
1792110_0002.png
eventuelle sikkerhedsmæssige ændringer Banedanmark som infrastrukturfor-
valter ønsker at gennemføre på infrastrukturen.
Hvis Havarikommissionen i forbindelse med undersøgelser konstaterer sikker-
hedsmæssige risici, eller får oplysninger som kan være relevante for Trafik-
Bygge og Boligstyrelsen, vil Trafik- Bygge og Boligstyrelsen blive underrettet af
Havarikommissionen
så hurtigt som muligt.”
Jeg har også forelagt spørgsmålet for Banedanmark. Banedanmark oplyser
følgende:
”Banedanmark er nu
i gang med sin egen undersøgelse af ulykken i Tjæreborg
for at finde ud af, hvad man kan gøre anderledes fremadrettet, så lignende
ulykker ikke gentager sig.
Banedanmark har i forlængelse af ulykken opsat yderligere skiltning på statio-
nen. Derudover har Banedanmark lavet et udkast til en ændret køreplan, som
er under afklaring med operatørerne. Køreplansændringerne fjerner krydsnin-
gerne på Tjæreborg Station.
Banedanmark forventer at kunne lade køreplansændringen træde i kraft ifm.
køreplanen for 2018 (K18; primo december 2017). I mellemtiden har Ba-
nedanmark indført en procedure, hvor det manuelt sikres, at passagerudveks-
ling gennemføres, inden et gennemkørende tog sendes igennem Tjæreborg
station, hvilket bringer Tjæreborg Station på et sammenligneligt sikkerhedsni-
veau med hovedparten af landets øvrige stationer.
Banedanmark er i gang med at udregne et risikotal for alle Banedanmarks per-
roner baseret på bl.a. sikringsforanstaltning, hastighed, trafikmønstre og pas-
sagerantal. Risikotallet kan ud over at vurdere den enkelte perronovergang
også aggregeres til stationer og strækninger.
Risikotallet kan endvidere anvendes til at sammenligne stationer i forhold til
hvilke der er sikrest. Hvis Banedanmark ønsker at opgradere sikkerhedsforan-
staltningerne på stationer, der i øvrigt er sammenlignelige, giver risikotallet
mulighed for at prioritere en rækkefølge, så største risiko kan få 1. prioritet.
Banedanmark forventer at være klar med en opgørelse af risikotal ultimo 2017.
Banedanmark er også i gang med en gennemgang af perronovergange i forhold
til, hvad Banedanmark kan gøre for at styrke sikkerheden yderligere.
Det un-
dersøges bl.a., hvad man kan gøre med brug af teknologi, skiltning,
”nudging”
og ændring i de eksisterende anlæg. Derudover ser Banedanmark på, hvad der
kan gøres gennem tekniske løsninger, og om Banedanmark kan optimere køre-
planen sikkerhedsmæssigt på de øvrige regionale strækninger.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om ministeren vil give status for Banedanmarks og Havarikommissionens arbejde med og overvejelser om at sikre overgangen på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
1792110_0003.png
Banedanmark afleverer på baggrund af ovenstående en rapport på baggrund af
dette arbejde inden årsskiftet. Herefter vil der være mulighed for at tage stilling
til konkrete løsninger.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen