Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1914357_0001.png
Folketingets Transport- Bygnings- og Boligudvalg
Christiansborg
21. juni 2018
Svar på Transport- Bygnings- og Boligudvalget spørgsmål nr. 711
(Alm. del) af 4. september 2017 stillet efter ønske fra Andreas
Steenberg
Spørgsmål
I forbindelse med høringen i finansudvalget om de økonomiske regnemodeller,
fremlagde Copenhagen Economics, at de i samarbejde med Transportministeriet
havde udviklet en model (Theresemodellen) til beregning af varige arbejdsudbuds-
effekter af infrastrukturinvesteringer.
Mener finansministeren, at denne model er brugbar?
Vil finansministeren begynde at bruge denne model?
Vil finansministeren bede sit embedsværk om at gennemse og finpudse
modellen, så den kan benyttes?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Svar
TERESA (Transport-, Bygnings- og Boligministeriets regnearksmodel for sam-
fundsøkonomisk analyse for transportområdet) er et obligatorisk redskab i tilveje-
bringelsen af samfundsøkonomiske vurderinger af projekter inden for transport-
området. TERESA bliver således i dag brugt ved fx større infrastrukturprojekter,
hvor en vurdering af de samfundsøkonomiske konsekvenser er nødvendig.
TERESA er udviklet af DTU for Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, og
opdateres løbende med blandt andet inddragelse af konsulenthjælp på enkeltstå-
ende områder.
I 2013 blev TERESA opdateret til også at indeholde en arbejdsudbudsgevinst, der
sammen med en evt. arbejdsudbudsforvridning angiver arbejdsudbudseffekten.
Arbejdsudbudsforvridningen opstår i det omfang, at statens finansiering af et pro-
jekt medfører et finansieringsbehov. Effekterne som følge af ændret arbejdsudbud
indgår således i de samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger på transportom-
rådet og indgår derved i beslutningsoplægget til beslutningstagerne,
jf. Manual for
Samfundsøkonomisk Analyse på Transportområdet (2015).
Indarbejdelsen af arbejdsudbudseffekter i TERESA følger overordnet anbefalin-
gerne fra Finansministeriet, for så vidt angår at inddrage og kvantificere indirekte
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om de økonomiske regnemodeller (Theresemodellen), til finansministeren
1914357_0002.png
Side 2 af 2
effekter i konsekvensvurderinger af større offentlige investeringer, i det omfang
der er empirisk belæg herfor.
Modellen er brugbar i det omfang, den bliver brugt som en isoleret samfundsøko-
nomisk analyse. Samfundsøkonomiske analyser udgør et centralt element i beslut-
ningsgrundlaget, eftersom analyserne kan bidrage til at belyse, om et tiltag medfø-
rer samfundsøkonomiske gevinster. Derudover fungerer samfundsøkonomiske
analyser som et værktøj til at prioritere mellem forskellige udgiftsforslag samt pege
på den bedst mulige løsning på et givent problem.
Gennemførelsen af konkrete projekter, som beror på beregninger i TERESA, må
som udgangspunkt anses som en del af de løbende forbedringer af infrastrukturen
inden for de allerede afsatte rammer. Derfor skal eventuelle dynamiske effekter på
eksempelvis arbejdsudbuddet opgjort fx i TERESA ikke indregnes i de mellemfri-
stede fremskrivninger. Generelt afspejler gennemførelsen af konkrete projekter
derfor udmøntning af allerede forudsatte effekter i de mellemfristede fremskriv-
ninger.
Det skyldes, at udviklingen i arbejdsudbud og produktivitet i grundforløbet
for de mellemfristede fremskrivninger (implicit) bygger på en forudsætning
om løbende forbedring og tilpasning af infrastrukturen i takt med udviklingen
i trafikale behov, fx for at modgå trængselseffekter som følge af et stigende antal
personbiler afledt af stigende velstand og beskæftigelse.
Der er nærmere redegjort for regneprincipperne vedrørende dynamiske virkninger
af offentlige investeringer, herunder infrastrukturinvesteringer, i publikationen
Regneprincipper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige inve-
steringer
(maj 2018, kapitel 4)
1
. Her fremgår det, at der er lagt op til fremadrettet
rutinemæssigt at indregne et vækstbidrag fra offentlige investeringer i bygninger
og anlæg, som afspejler en direkte effekt på produktionskapaciteten i økonomien.
Den løbende opdatering af TERESA foretages af Transport-, Bygnings- og Bo-
ligministeriet på baggrund af ministeriernes overordnede regneprincipper.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
1
Forefindes på Finansministeriets hjemmeside.