MEMO
Til
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Bidrag til spørgsmål 707 og 708
Transport DTU
14. september 2017/nipi
Vedr
Fra
Bidrag til besvarelse af spørgsmål 707 og 708 i forlængelse af spørgsmål 143
vedr. merudgifter til kollektiv trafik i forbindelse med en generel sænkelse af
billetpriserne på 30%.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har bedt Transport DTU om bidrag til besvarelse af
spørgsmål 707:
”I forlængelse af svaret på TRU alm. del – spm. 473 anmodes om en beregning af, hvad
samfundsværdien kan opgøres til som følge af kortere rejsetid og mindre kødannelser ved at reducere
biltransporten med de anførte 1.039 mio. personkilometer, herunder såfremt reduktionen slår særligt
igennem i myldretidstrafikken i hovedstadsområdet. Ministeren bedes samtidig skønne over effekten
af den reducerede rejsetid på arbejdsudbuddet.”
Og spørgsmål 708:
”I forlængelse af svaret på TRU alm. del – spm. 473 anmodes om den samlede samfundsøkonomiske
effekt ved at sænke billetpriserne med 30 pct., idet også eksterne omkostninger, påvirkning af
rejsetiden for bilister samt ændring i arbejdsudbud indregnes.”
Afgrænsning
Det vil kræve et større analysearbejde at vurdere den samlede samfundsøkonomiske effekt af at
sænke billetpriserne med 30 pct. Dette er ikke muligt indenfor den angivne tidsfrist. Ydermere
bemærkes, at tiltaget medfører så store ændringer i efterspørgslen, at det ikke kan forventes, at den
stigende efterspørgsel efter kollektiv trafik kan besvares uden forøgelser af kapaciteten i den kollektive
trafik, hvilket medfører øgede omkostninger. Vi har ikke en vurdering af disse øgede omkostninger.
Som en del af dette kan den samlede samfundsmæssige værdi af ændrede rejsetider for såvel bilister
som rejsende i kollektiv trafik ikke analyseres uden et større analysearbejde.
Technical University of Denmark
Transport DTU
DTU Management Engineering
Bygning 116B
2800 Kgs. Lyngby
Denmark
Tel +45 45 25 48 00
Dir +45 45 25 65 54
Fax +45 45 93 34 35
www.man.dtu.dk