MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. september 2017
2017 - 4957
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. september 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 706:
I svaret på TRU alm. del
–
spm. 473 fremgår, at tabet i offentlige indtægter som
følge af reduceret bilkørsel opgøres til 98 øre pr. personkilometer med henvis-
ning til svar på TRU alm. del
–
spm. 143. Dette er igen en opdatering af et tidli-
gere notat, TRU alm. del - bilag 235 (folketingsåret 2015-2016) af 18. februar
2016, hvor beløbet var beregnet til 80 øre pr. personkilometer. Der anmodes
om en præcisering af beregningsgrundlaget og hvorledes man mere præcist når
frem til disse to tal (80 øre og 98 øre) og således at hver enkelt indgået post
fremgår.
Svar:
Den væsentligste forskel i de to besvarelser vedrører kapitalomkostninger, jf.
tabel 1.
Tabel 1: Offentlige omkostninger pr. personkilometer
Kr. (PL 2016)
Afgiftsprovenu
Drift, vedligehold og administration mv. af veje
Estimerede kapitalomkostninger
I alt
TRU 143 TRU - bilag 235
-1,00
-0,99
0,02
0,01
0,18
-0,98
-0,80
Som det også fremgår af svaret på spørgsmål 143 (TRU alm. del), er der af hen-
syn til sammenligneligheden med jernbanesiden ikke medregnet kapitalom-
kostninger forbundet med vejnettet i opgørelsen af de offentlige omkostninger
til brug for besvarelsen af spørgsmål 143 (TRU alm. del). Det bemærkes i den
forbindelse, at opgørelsen af kapitalomkostningerne er forbundet med betyde-
lig usikkerhed.
Afgiftsprovenuet er desuden lidt større i beregningen af de offentlige omkost-
ninger i svaret på spørgsmål 143 (TRU alm. del), hvilket skyldes en opdatering
af de transportøkonomiske enhedspriser.