Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1790785_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. september 2017
2017-4895
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. august 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Erik Christensen (S).
Spørgsmål nr. 703:
Hvilke problemer har der været, de gange Storebæltsløbet har været afholdt?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der oplyser følgende:
”Løbene afholdes med udgangspunkt i en risiko-
og sikkerhedsvurdering samt
på baggrund af en trafikprognose, så det så vidt muligt sikres, at trafikken kan
afvikles tilfredsstillende i ét spor pr. retning under løbet. Herudover koordine-
res løbene tæt med politi, som godkender en afspærringsplan og under hele
arrangementet patruljerer på forbindelsen af hensyn til en optimal og sikker
trafikafvikling. Generelt er de største risici i forbindelse med Broløbet risiko for
kø grundet uheld og ’kiggekø’ på forbindelsen før og under løbet.
I forbindelse med cykelløbet Aarhus–København i 2012 var der forsinkelser for
trafikanterne grundet langsom trafikafvikling. Det skyldtes blandt andet en
kiggekø, da den østgående trafik blev afviklet umiddelbart ved siden af cykel-
rytterne. Herudover var løbet lagt tidligere på eftermiddagen af hensyn til ryt-
ternes øvrige rute. Afspærringerne blev justeret i forbindelse med efterfølgende
løb, så bilisterne kører længere væk fra løbsstrækningen. Tilsvarende afvikles
løbene senere på dagen, hvor trafikintensiteten er lavere.
I forbindelse med afviklingen af broløbet i 2014 var der et sammenstød på øst-
broen kort tid efter, at trafikken var omlagt til ét spor pr. retning. Selvom de
involverede biler hurtigt blev hentet af en autotransporter, opstod der proble-
mer med kødannelse, som medførte forsinkelser for trafikanterne.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen