MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. oktober 2016
2016-4953
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 6. oktober 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes redegøre for, om der bruges færre IR4-togsæt på Kystbanen
(Nivå-Kastrup) i dag i forhold til tidligere, hvor DSB Øresund/First var opera-
tør.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB
bemærker, at betegnelsen Kystbanen dækker over strækningen fra Hel-
singør til Københavns Hovedbanegård. Strækningen fra Københavns Hoved-
banegård til Kastrup betegnes Kastrupbanen. Dette svar omhandler både
Kyst- og Kastrupbanen.
For at give et retvisende billede af materielforbruget skelnes der i svaret mel-
lem myldretid og uden for myldretid, da det er materielanvendelsen i myldre-
tiderne, der er dimensionerende for den samlede materielanvendelse på Kyst-
og Kastrupbanen.
På Kyst- og Kastrupbanen anvendte DSB Øresund i 2015 11 IR4-togsæt i myl-
dretiden. I dag anvender DSB 12 IR4-togsæt på Kyst- og Kastrupbanen i myl-
dretiden. Antal afgange i myldretiden er uændret. Forskellen skyldes, at af-
gangen fra Københavns Hovedbanegård mod Helsingør kl. 15.58 i dag køres
med to IR4-togsæt, hvor der i 2015 kun blev kørt med ét IR4-togsæt.
På Kyst- og Kastrupbanen anvendte DSB Øresund i 2015 fem IR4-togsæt
uden for myldretiden. I dag anvender DSB ikke IR4-togsæt på Kyst- og Ka-
strupbanen uden for myldretiden. De afgange, som i 2015 blev kørt med IR4-
togsæt, bliver i dag kørt med Øresundstogsæt. DSB kører således samme an-
tal afgange i 2016, som under DSB Øresund. IR4-togsættene anvendes i dag
bl.a. til regionaltogstrafik på Sjælland og Intercity-betjening til Fyn og Jyl-
land.