Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1681384_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. oktober 2016
2016-4953
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 6. oktober 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes redegøre for, om der bruges færre IR4-togsæt på Kystbanen
(Nivå-Kastrup) i dag i forhold til tidligere, hvor DSB Øresund/First var opera-
tør.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB
bemærker, at betegnelsen Kystbanen dækker over strækningen fra Hel-
singør til Københavns Hovedbanegård. Strækningen fra Københavns Hoved-
banegård til Kastrup betegnes Kastrupbanen. Dette svar omhandler både
Kyst- og Kastrupbanen.
For at give et retvisende billede af materielforbruget skelnes der i svaret mel-
lem myldretid og uden for myldretid, da det er materielanvendelsen i myldre-
tiderne, der er dimensionerende for den samlede materielanvendelse på Kyst-
og Kastrupbanen.
På Kyst- og Kastrupbanen anvendte DSB Øresund i 2015 11 IR4-togsæt i myl-
dretiden. I dag anvender DSB 12 IR4-togsæt på Kyst- og Kastrupbanen i myl-
dretiden. Antal afgange i myldretiden er uændret. Forskellen skyldes, at af-
gangen fra Københavns Hovedbanegård mod Helsingør kl. 15.58 i dag køres
med to IR4-togsæt, hvor der i 2015 kun blev kørt med ét IR4-togsæt.
På Kyst- og Kastrupbanen anvendte DSB Øresund i 2015 fem IR4-togsæt
uden for myldretiden. I dag anvender DSB ikke IR4-togsæt på Kyst- og Ka-
strupbanen uden for myldretiden. De afgange, som i 2015 blev kørt med IR4-
togsæt, bliver i dag kørt med Øresundstogsæt. DSB kører således samme an-
tal afgange i 2016, som under DSB Øresund. IR4-togsættene anvendes i dag
bl.a. til regionaltogstrafik på Sjælland og Intercity-betjening til Fyn og Jyl-
land.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om der bruges færre IR4-togsæt på Kystbanen (Nivå-Kastrup) i dag i forhold til tidligere, hvor DSB Øresund/First var operatør, til transport- og bygningsministeren
1681384_0002.png
Anvendelse af Øresundstogsæt til betjening af bl.a. Københavns Lufthavn
giver passagermæssige fordele. Togene har bl.a. lav indstigning, hvilket er
bedre for kunder med nedsat mobilitet og for kunder, der rejser med meget
bagage, da disse kunder kan gå direkte ind i toget med bagage uden at skulle
op eller ned af trapper. Desuden har Øresundstogene særskilt plads til baga-
gen. Dette medfører bl.a. en hurtig passagerudveksling.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt