MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. november 2017
2017-4844
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. august 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 691:
Hvilke konsekvenser vil det have for trængslen på vejene, hvis registreringsaf-
giften på biler sænkes, således som regeringen ønsker?
Svar:
Regeringen indgik 21. september 2017 en aftale med Dansk Folkeparti om æn-
dring af bilafgifterne. Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål er
stillet inden indgåelsen af denne aftale. Det lægges til grund for svaret, at ud-
valget ønsker at kende konsekvenserne af den politiske aftale.
Med den politiske aftale om omlægningen af bilafgifterne skønner Skattemini-
steriet, at antallet af nyregistreringer falder med 0,22 pct., hvilket efter 15 år
indebærer, at bestanden af personbiler vil være reduceret med 0,22 pct.
Til brug for beregningen har Danmarks Tekniske Universitet lagt ændringer i
antallet af biler ind i Landstrafikmodellen ved at ændre antallet af husholdnin-
ger både med 1 og 2 biler. Ændringen er jævnt fordelt over landet og over so-
cioøkonomiske grupper, og den vedrører personbiler og den del af varebilerne,
der primært anvendes til persontransport.
Resultatet af beregningen er et fald i det samlede antal kørte kilometer (trafik-
arbejdet) på ca. 0,1 pct. Faldet sker primært for personbiler og varebiler til per-
sontransport. Faldet i køretid uden for trængsel er af ca. samme størrelsesor-
den. Køretiden i trængsel falder noget mere - nemlig med ca. 0,2 pct. Faldet i
trængslen berører alle typer af biler, men er størst for personbiler, fordi lastbi-
ler og varebiler til godstransport i højere grad kører uden for byerne, hvor
trængslen er mindst. Trængslen falder mere end trafikarbejdet, fordi der for en
stor del af den daglige trafik aktuelt er betydelig trængsel i og omkring de større
byer.
Der er tale om et langsigtet skøn, dvs. et skøn for effekterne, når hele bilparken
er reduceret med 0,22 pct., og bilisterne har vænnet sig til det nye niveau for