MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. november 2016
2016-5271
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 69:
Er kravene til Arriva om at indsætte togbusser, de samme som gælder for DSB?
Svar:
I kontrakten mellem Arriva og Transport- og Bygningsministeriet er krav om
indsættelse af erstatningstransport ved planlagte driftsforstyrrelser beskrevet i
bilag 2, pkt. 5.1.1:
”I tilfælde af på forhånd kendte infrastrukturarbejder eller andre på forhånd
kendte forhold, der medfører, at normalkøreplanen ikke kan gennemføres i
fuldt omfang, skal Operatøren udarbejde en særkøreplan for togdriften i
samarbejde med infrastrukturforvalteren.
Særkøreplaner skal sikre den mindst mulige gene for passagererne. Særkøre-
planen skal sikre den samme betjening som normalkøreplanen. Eventuel bus-
betjening nødvendiggjort af spor-/strækningsspærring skal have samme om-
fang som normalkøreplanen.”
Krav om indsættelse af erstatningstransport ved uforudsete hændelser fremgår
af bilag 2, pkt. 5.2.1:
”Operatørens forpligtelse til, i forbindelse med uforudsete hændelser, at tilby-
de erstatningstransport indtræder, hvor passagererne ved akut opståede for-
sinkelser vil blive forsinket mere end 1 time eller mister dagens sidste forbin-
delse.”
Krav til DSB om indsættelse af erstatningstransport fremgår af kontrakten mel-
lem DSB og Transport- og Bygningsministeriet, pkt. 3.2.3:
”DSB skal sikre erstatningstransport for passagererne i tilfælde af større
planlagte eller uplanlagte driftsforstyrrelser. Forpligtelsen til erstatnings-
transport indtræder, hvor passagerer ellers ville blive forsinket mere end en