Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1683690_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. november 2016
2016-5271
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 24. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 69:
Er kravene til Arriva om at indsætte togbusser, de samme som gælder for DSB?
Svar:
I kontrakten mellem Arriva og Transport- og Bygningsministeriet er krav om
indsættelse af erstatningstransport ved planlagte driftsforstyrrelser beskrevet i
bilag 2, pkt. 5.1.1:
”I tilfælde af på forhånd kendte infrastrukturarbejder eller andre på forhånd
kendte forhold, der medfører, at normalkøreplanen ikke kan gennemføres i
fuldt omfang, skal Operatøren udarbejde en særkøreplan for togdriften i
samarbejde med infrastrukturforvalteren.
Særkøreplaner skal sikre den mindst mulige gene for passagererne. Særkøre-
planen skal sikre den samme betjening som normalkøreplanen. Eventuel bus-
betjening nødvendiggjort af spor-/strækningsspærring skal have samme om-
fang som normalkøreplanen.”
Krav om indsættelse af erstatningstransport ved uforudsete hændelser fremgår
af bilag 2, pkt. 5.2.1:
”Operatørens forpligtelse til, i forbindelse med uforudsete hændelser, at tilby-
de erstatningstransport indtræder, hvor passagererne ved akut opståede for-
sinkelser vil blive forsinket mere end 1 time eller mister dagens sidste forbin-
delse.”
Krav til DSB om indsættelse af erstatningstransport fremgår af kontrakten mel-
lem DSB og Transport- og Bygningsministeriet, pkt. 3.2.3:
”DSB skal sikre erstatningstransport for passagererne i tilfælde af større
planlagte eller uplanlagte driftsforstyrrelser. Forpligtelsen til erstatnings-
transport indtræder, hvor passagerer ellers ville blive forsinket mere end en
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om kravene til Arriva om at indsætte togbusser, er de samme som gælder for DSB, til transport- og bygningsministeren
1683690_0002.png
time eller mister dagens sidste forbindelse. DSB’s forpligtelse til erstatnings-
befordring gælder frem til en station, hvorfra passageren inden for en time
kan viderebefordres med tog til den station, hvortil passageren har billet.
Såfremt viderebefordring med tog ikke kan ske inden for en time, er DSB for-
pligtiget til at sikre erstatningstransport helt frem til den station, hvortil pas-
sageren har billet.”
Både Arriva og DSB har således pligt til at indsætte erstatningstransport ved
uforudsete hændelser/uplanlagte driftsforstyrrelser, hvis passageren ellers ville
blive forsinket mere end en time eller miste dagens sidste forbindelse.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt