MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. september 2017
、 、、、 、
、、、 、
2017-4786
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. august 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 680:
I forlængelse af TRU alm. del - spm. 528 bedes ministeren redegøre for, hvorfor
støjen fra Silkeborgmotorvejen i dag kan høres i dele af Silkeborg, f.eks. områ-
det omkring Nørreskov Bakke og Hvinningdal-området, som ifølge støjbereg-
ningerne, skulle være upåvirkede af motorvejen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Støjberegningerne
viser konsekvensområdet omkring motorvejen for støjni-
veauer, der er større eller lig med 54 dB (L
den
). At boligområderne ved Nørre-
skov Bakke og Hvinningdal ligger udenfor det viste konsekvensområde, er ikke
nødvendigvis ensbetydende med, at områderne er upåvirkede af støjen fra mo-
torvejen. Selv ved lavere niveauer end 54 dB (L
den
) vil støjen kunne høres og
potentielt opleves som generende.
Det skal hertil bemærkes, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for støj
ved boliger er 58 dB (L
den
). Den vejledende støjgrænse er et udtryk for en støj-
belastning, som Miljøstyrelsen vurderer, er miljømæssigt og sundhedsmæssig
acceptabel, og udgør grundlaget for myndigheders vurdering af, hvorvidt en
bolig betragtes som støjbelastet.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen