Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1786761_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. september 2017
、 、、、 、
、、、 、
2017-4786
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. august 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 675:
I forlængelse af besvarelsen af TRU alm. del - spm. 530 og 538 bedes ministe-
ren redegøre for, på hvilket grundlag denne vurdering af de støjdæmpende
anlæg er foretaget. Herunder hvilke konkrete erfaringer fra lignende projekter i
ind- og udland, som har ligget til grund for denne vurdering af, at spunsvægge
og andre hårde materialer i støjskærme reducerer støjgenerne.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Vurderingerne af og valg af de støjdæmpende anlæg er foretaget på baggrund
af støjberegninger.
I støjberegningsmodellen indgår bl.a. almindeligt anerkendt fysisk teori vedrø-
rende lyds udbredelse under forskellige forhold, herunder under påvirkning af
skærmende og reflekterende flader.
Støjberegningsmodellen NORD2000, som anvendes i Danmark til beregning af
vejstøj m.m., er udviklet i et fælles nordisk samarbejde, og valideringen af støj-
beregningsmodellen er bl.a. beskrevet og dokumenteret i rapporten ”User
Guide NORD2000 Road” fra 2006 udgivet
af Delta (Danmark), Sintef (Norge),
Sveriges Tekniska Forskningsinstitut SP, Teknologiska Forskningscentralen
VTT (Finland) og Vejdirektoratet.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen