MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. maj 2017
2017-1850
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. marts 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 408:
Kan ministeren bekræfte, at de såkaldte frontgitre på lastbiler er forbudte i
Danmark, mens de er tilladt i Sverige og Norge, hvor de nærmest er et krav for
at få en opgave? Hvis ja, hvad er ministerens holdning til, at danske vognmænd
på den baggrund mister ordrer i Norge og Sverige, hvis de kører uden gitre,
men bøde og konfiskation, hvis de kører med frontgitre i Danmark, mens uden-
landske lastbiler frit kan køre rundt i Danmark med frontgitre monteret.
Svar:
Reglerne om anvendelse af safarigitter (eller frontgitter) til lastbiler fremgår af
bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december 2016 om detailforskrifter for køretø-
jers indretning og udstyr. Hertil hører Færdselsstyrelsens vejledning om syn af
køretøjer fra 2017, der er en kommenteret udgave af bekendtgørelsen.
Jeg har forelagt spørgsmålet om reglerne for anvendelse af frontgitter til lastbi-
ler for Færdselsstyrelsen, der kan oplyse følgende:
”Det
er jf. bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjer, punkt 9.06.005
lovligt at montere safarigitter på danske lastbiler, når gitteret er udført i efter-
giveligt plastmateriale. Ved ordet ”eftergiveligt” forstås,
at det er muligt alene
med håndkraft at deformere, bøje eller bevæge safarigitteret.
Hvis den EF-typegodkendte lastbil i sjældne tilfælde er udstyret med et safari-
gitter, når bilen forlader fabrikken, og gitteret derved er omfattet af lastbilens
helbilsgodkendelse, vil det ovennævnte krav ikke være gældende i Danmark.
Det særlige krav til gitteret mht. eftergiveligheden og plastmateriale gælder
heller ikke for lastbiler, der er registreret første gang før den 1. april 2002.
For udstyr som safarigitter gælder også de helt generelle bestemmelser i Detail-
forskrifter for køretøjer, punkt 9.01.001 (1) om, at karrosseri skal være således
udformet, at skarpe kanter eller udragende dele og lign. ikke medfører unødig