Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1785241_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. september 2017
2017 -4631
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. august 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (Å).
Spørgsmål nr. 665:
Hvad forventes de højere fartgrænser, som regeringen planlægger, at betyde for
danske drivhusgasudledninger?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”For
de ca. 150 km landevej, hvor den tilladte hastighed i regeringens finans-
lovsforslag for 2018 foreslås hævet til 90 km/t, vurderes den ændrede ha-
stighed at føre til en ekstra årlig udledning af CO
2
på ca. 300 ton. Hvis der for-
udsættes en stigning i gennemsnitshastigheden på 2 km/t på de udvalgte veje,
vil CO2 udledningen på strækningerne stige med 0,5 %.
For de ca. 70 km motorveje, hvor den tilladte hastighed i regeringens finans-
lovsforslag for 2018 foreslås hævet til 130 km/t, vurderes den ændrede ha-
stighed at føre til en ekstra årlig udledning af CO
2
på ca. 3.500 ton. Der regnes
med en stigning i gennemsnitshastigheden på mellem 5-8 km/t. Dette er erfa-
ringstal fra Vejdirektoratets Hastighedsbarometer. Ændringen svarer til en
stigning på 5 % af udledningerne fra den trafik, der i forvejen kører på stræk-
ningerne.
Vurderingen er baseret på beregninger af CO2 udledningen pr. km for en gen-
nemsnitlig dansk personbil ved forskellige gennemsnitshastigheder. Der er ikke
kendskab til den faktiske sammensætning af trafikken på de hastighedsændre-
de strækninger.
Tilsammen svarer de øgede mængder CO
2
til ca. 0,3 promille af den samlede
CO
2
udledning fra Danmarks transportsektor.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen