MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. september 2017
2017-4631
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. august 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (Å).
Spørgsmål nr. 664:
Hvad forventes hærvejsmotorvejen og udvidelsen af Hillerødmotorvejen at
betyde for trafikmængde og drivhusgasudledninger, opdelt på udledninger fra
den nye motorvejsstrækning og for det øvrige vejnet, opgjort dels med nuvæ-
rende trafik og dels med forventet trafikspring? Der bedes både medtaget effek-
ter af den højere hastighed og af den øgede trafikmængde.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”I
forbindelse med den strategiske analyse af en Midtjysk motorvej har Vejdi-
rektoratet senest i 2016 benyttet landstrafikmodellen til at vurdere vejens be-
tydning for trafikken. Landstrafikmodellens beregninger tager både højde for
ændrede ruter, ændrede destinationsvalg, overflytning fra andre transportfor-
mer pga. den højere rejsehastighed for vejtrafikken og helt nye ture, der gen-
nemføres pga. de forbedrede rejsemuligheder (kombinationen af de to sidste
betegnes ofte som ’trafikspring’).
Den anvendte modelversion 1.1 er dog en såkaldt døgnmodel, der er forsimplet,
når det kommer til trafikkens fordeling over døgnet og betydningen af trængsel
og vejkapacitet for trafikudviklingen. Til den igangværende VVM-undersøgelse
af en midtjysk motorvej forventes anvendt en opdateret model, hvorfor nye
resultater forventes medio 2019.
I den strategiske analyse fra 2016 er ligeledes beregningsteknisk antaget et
åbningsår i 2030 for anlæg af den fulde midtjyske motorvej. Hvis det i fremti-
den måtte blive besluttet at anlægge en midtjysk motorvej, så vurderes det
umiddelbart mest sandsynligt, at den vil blive anlagt i flere deletaper og over en
længere årrække.
Der knytter sig således en række beregningstekniske usikkerheder til antagel-
serne om CO
2-udledningen fra en evt. fremtidig midtjysk motorvej.