Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1785243_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. september 2017
2017-4631
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. august 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (Å).
Spørgsmål nr. 664:
Hvad forventes hærvejsmotorvejen og udvidelsen af Hillerødmotorvejen at
betyde for trafikmængde og drivhusgasudledninger, opdelt på udledninger fra
den nye motorvejsstrækning og for det øvrige vejnet, opgjort dels med nuvæ-
rende trafik og dels med forventet trafikspring? Der bedes både medtaget effek-
ter af den højere hastighed og af den øgede trafikmængde.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”I
forbindelse med den strategiske analyse af en Midtjysk motorvej har Vejdi-
rektoratet senest i 2016 benyttet landstrafikmodellen til at vurdere vejens be-
tydning for trafikken. Landstrafikmodellens beregninger tager både højde for
ændrede ruter, ændrede destinationsvalg, overflytning fra andre transportfor-
mer pga. den højere rejsehastighed for vejtrafikken og helt nye ture, der gen-
nemføres pga. de forbedrede rejsemuligheder (kombinationen af de to sidste
betegnes ofte som ’trafikspring’).
Den anvendte modelversion 1.1 er dog en såkaldt døgnmodel, der er forsimplet,
når det kommer til trafikkens fordeling over døgnet og betydningen af trængsel
og vejkapacitet for trafikudviklingen. Til den igangværende VVM-undersøgelse
af en midtjysk motorvej forventes anvendt en opdateret model, hvorfor nye
resultater forventes medio 2019.
I den strategiske analyse fra 2016 er ligeledes beregningsteknisk antaget et
åbningsår i 2030 for anlæg af den fulde midtjyske motorvej. Hvis det i fremti-
den måtte blive besluttet at anlægge en midtjysk motorvej, så vurderes det
umiddelbart mest sandsynligt, at den vil blive anlagt i flere deletaper og over en
længere årrække.
Der knytter sig således en række beregningstekniske usikkerheder til antagel-
serne om CO
2-udledningen fra en evt. fremtidig midtjysk motorvej.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 664: Spm. om, hvad Hærvejsmotorvejen og udvidelsen af Hillerødmotorvejen forventes at betyde for trafikmængde og drivhusgasudledninger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1785243_0002.png
Trafikprognoserne fra den strategiske analyse kan danne grundlag for en over-
ordnet vurdering af den midtjyske motorvejs betydning for bl.a. CO
2
udlednin-
gen. Ved beregningerne er der taget højde for vejtype og hastighed, og dermed
den forventede forøgede hastighed for trafik, der kommer til at benytte den
midtjyske motorvej i stedet for veje med lavere hastigheder.
Ved en fuld udbygning af midtjysk motorvej skønnes vejtransportens CO
2
ud-
ledning at blive forøget med 110.000 - 160.000 tons årligt. Dette svarer til 0,9 -
1,3 % af den samlede årlige CO
2
udledning fra transportsektoren i Danmark.
Størrelsen på CO
2
udledningen hænger især sammen med, at prognoserne har
peget mod et stort forventet trafikspring ved anlæg af en midtjysk motorvej. I
skønnet for CO
2
udledningen er der ikke taget højde for ændringer mod mere
energieffektive biler eller flere elbiler, der vil kunne medvirke til at reducere
udledningen. Det er Vejdirektoratets vurdering, at udviklingen mod mere ener-
gieffektive biler og flere elbiler vil kunne bidrage til at reducere udledningerne.
For Hillerødmotorvejens forlængelse er der ikke på nuværende tidspunkt gen-
nemført trafikberegninger og dermed heller ikke beregninger af betydningen
for CO
2
udledningen. Det vil ske i forbindelse med den igangværende VVM-
undersøgelse. Resultater herfra forventes medio 2018.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen