Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1780874_0001.png
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
[email protected]
Kirsten Normann Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 2. august 2017 stillet følgen-
de spørgsmål nr. 652 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 652 :
16. august 2017
J.nr. 2017-5237
”Vil
ministeren oplyse, om det er korrekt, at personer med indkomst, der varierer
fra måned til måned, f.eks. på grund af skiftende arbejdstider, ofte vil få
mindre udbetalt i boligstøtte set over et år end en person med samme årsindkomst,
men uden udsving i den månedlige indkomst, f.eks. fordi indkomsten
for førstnævnte i de måneder, hvor der arbejdes mere eller opnås genetillæg
eller lign., er for høj til at opnå boligstøtte, mens personen i de måneder, hvor
indkomsten er lavere ikke (nødvendigvis) kan opnå en tilsvarende større støtte
og finder ministeren, at det er rimeligt?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at jeg finder det rimeligt, at boligstøtten be-
regnes ud fra den betalingsevne og dermed også det behov for økonomisk støtte,
som borgeren har i den enkelte måned, hvor den månedsbaserede husleje skal beta-
les.
Lovforslaget om reglerne for beregning af boligstøtte blev vedtaget i Folketinget i
juni 2014 af alle Folketingets daværende partier, hvormed boligstøtteloven er æn-
dret pr. 1. januar 2016.
Boligstøtteloven blev ændret for at muliggøre en mere præcis og korrekt indtægts-
regulering af boligstøtte på grundlag af oplysningerne i Indkomstregistret. Et andet
væsentligt hensyn ved både brug af indkomstregisteret og en månedsbaseret opgø-
relse er at sikre, at boligstøtten mere præcist matcher den betalingsevne borgerne
har til rådighed i den enkelte måned og at understøtte en digital og automatisk be-
regning af boligstøtten.
De nye regler indebærer, at boligstøtten beregnes pr. måned på baggrund af oplys-
ninger om borgerens indkomst, som løbende hentes direkte fra
SKAT’s
indkomst-
register. Den enkelte måneds boligstøtte bliver således beregnet på grundlag af den
aktuelle indkomst, som husstanden har til rådighed i den pågældende måned. Hvis
indkomsten stiger eller falder med mindst 800 kroner i forhold til den foregående
måned, og hvis ændringen medfører, at borgerens boligstøtte ændres med mere end
200 kroner om måned, vil udbetalingen blive rettet i den følgende måned.
Modtagere af boligstøtte, som har skiftende indkomst i de enkelte måneder, vil med
de nye regler kunne opleve, at boligstøtten ændres fra måned til måned. I de måne-
der, hvor indkomsten falder, kan boligstøtten stige, mens boligstøtten omvendt kan
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 652: Spm. om det er korrekt, at personer med indkomst, der varierer fra måned til måned, f.eks. på grund af skiftende arbejdstider, ofte vil få mindre udbetalt i boligstøtte set over et år end en person med samme årsindkomst, men uden udsving i den månedlige indkomst, til beskæftigelsesministeren
falde de måneder, hvor indkomsten stiger. På den måde afspejler den månedlige
boligstøtte, den betalingsevne borgeren har i den enkelte måned i forhold til at be-
tale husleje. For borgere med en fast månedlig indkomst vil boligstøtten ikke ændre
sig.
Boligstøtten reguleres endeligt, når den skattemæssige årsopgørelse foreligger. I
den forbindelse opgøres de enkelte måneders husstandsindkomst, og på baggrund
heraf reguleres de enkelte måneders boligstøtte. For lidt eller for meget udbetalt
boligstøtte vil blive henholdsvis efterbetalt eller krævet tilbagebetalt - dog med en
bagatelgrænse på 250 kr. De genberegninger af boligstøtten, der ikke måtte være
blevet foretaget i løbet af året på grund af bagatelgrænsen for indtægtsændringer,
vil således blive korrigeret i forbindelse med den årlige efterregulering.
Man kan ikke konkludere, at personer med svingende indkomster ”ofte”
vil få
mindre i boligstøtte over et år sammenlignet med personer, der har en fast måned-
lig indkomst men samme årsindkomst. Det skyldes, at personer med svingende
indkomst, som modtager en lavere boligstøtte i måneder med høj indkomst, også
modtager en højere boligstøtte i måneder med lav indkomst. Men det er korrekt, at
der kan findes eksempler på, at dette er tilfældet
fx hvis personen med svingende
indkomst i en måned har haft så høj en indkomst, at der ikke kunne udbetales bo-
ligstøtte for den pågældende måned.
Boligstøtten kunne også være forskellig for personer med samme årsindkomst efter
de tidligere gældende regler for beregning af boligstøtte, afhængig af hvordan ind-
komsten var fordelt.
Med de nye regler afspejler boligstøtten mere direkte den betalingsevne, husstan-
den har i de enkelte måneder. Med anvendelse af SKAT´s indkomstregister er be-
regningen af boligstøtte blevet mere automatiseret og mere ensartet for alle modta-
gere. Borgerens forpligtelse til at indsende dokumentation er ligeledes blive mind-
sket, og borgeren risikerer ikke at gå glip af en højere boligstøtte, hvis vedkom-
mende glemmer at oplyse om et indkomstfald. Det er også nyt, at borgeren kan få
efterbetalt boligstøtte, hvis borgeren har fået udbetalt for lidt i boligstøtte i løbet af
året.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2