Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1782091_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. august 2017
2017-4304
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 19. juli 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 643 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Espersen (DF).
Spørgsmål 643:
På baggrund af svar på TRU alm. del spørgsmål 619 mangler det stadig at blive
belyst, om den danske stat
på lige fod med det grønlandske selvstyre
vil
finansiere en civil pilotuddannelse for danske piloter? Af svaret fremgår det, at
de to flyselskaber i Grønland, Air Greenland og Air Zafari, kan uddanne to pilo-
ter om året, hvor Grønlands selvstyre dækker halvdelen af udgifterne ved ud-
dannelsen.
Det er kendt, at Danmark vil komme til at mangle piloter i de kommende år.
Bør staten ikke gå ind og støtte en civil pilotuddannelse?
Ministeren bedes endvidere oplyse, om de nyuddannede piloter i Grønland
binder sig for en årrække
ligesom man gør ved en uddannelse i det danske
forsvar?
Svar:
Et tilstrækkeligt udbud af færdiguddannede erhvervspiloter er vigtigt for dansk
luftfart. Derfor er det positivt, at udviklingen i optaget på pilotuddannelserne
de senere år har været stigende, så der igen bliver uddannet et tilstrækkeligt
antal piloter i Danmark. Der er derfor ikke på nuværende tidspunkt planer om
at øge den statslige støtte til uddannelse af piloter, men som en del af regerin-
gens luftfartsstrategi for Danmark vil mit ministerium følge udviklingen i opta-
get på pilotuddannelserne.
Jeg har forhørt mig hos Air Greenland og Air Zafari, og begge selskaber oplyser,
at de nyuddannede piloter, som har fået finansieret halvdelen af udgifterne til
pilotuddannelsen, ikke binder sig til at arbejde for selskaberne i en periode
efter endt uddannelse.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen