Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1792112_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2017
2017-4150
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. juli 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 639:
Københavns Lufthavn har for nyligt meddelt, at man planlægger en udvidelse
til ca. 20 mia. milliarder kroner, der skal øge antallet af passagerer fra 24 mio.
årligt til 40 mio. og øge antallet af flyforbindelser fra 78 til 124. Vil ministeren
på den baggrund redegøre for, hvilke konsekvenser en sådan udvidelse forven-
tes at ville få i form af en øget CO2-udledning og dermed belastning af klimaet?
Svar:
Københavns Lufthavn udnytter for indeværende ikke sin kapacitet fuldt ud. Det
nuværende antal ruter er derfor heller ikke begrænset af kapaciteten i lufthav-
nen, men kan i højere grad ses som udtryk for størrelsen af markedet for ruter
set i forhold til Københavns Lufthavns relative attraktivitet for luftfartsselska-
berne.
CO2-udledningen fra en given rute afhænger af flytypen, frekvensen på den
enkelte rute, samt afstanden mellem København og den lufthavn, hvortil der
flyves. Yderligere afhænger det samlede CO2-regnestykke af, i hvor høj grad de
passagerer, der måtte anvende en ny rute, repræsenterer en ny genereret efter-
spørgsel på flyrejser og i hvilken grad passagererne er flyttet fra andre flyruter
og andre rejseformer. Spørgsmålet kan derfor ikke besvares præcist.
Det kan dog oplyses, at
FN’s luftfartsorganisation, ICAO, i 2016
har vedtaget en
aftale om at regulere den internationale luftfarts udledning af CO2 fra 2021.
Det skal ske ved at etablere et markedsbaseret system, hvor den internationale
luftfartssektor skal kompensere for stigninger i CO2-udledningerne udover
niveauet for 2019-2020 ved at investere i klimaforbedrende projekter, primært
i udviklingslandene.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen