Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1797115_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. oktober 2017
2017-4131
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 5. juli 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. Del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 638:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. marts fra David Hay
vedrørende seler i busser, jf. TRU alm. Del
– bilag 404.”
Svar:
Henvendelsen vedrører bustransport af skolebørn, der ikke er fastspændt i
seler i bussen under kørsel.
Det er vigtigt, at transport af skolebørn i busser sker på færdselssikkerheds-
mæssig forsvarlig vis, og der er derfor en vis regulering af området.
Reguleringen omfatter navnlig to aspekter
kravene til
indretning
af busserne
med seler og kravene til
brugen
af selerne.
Reglerne om bussernes indretning, herunder i hvilket omfang de skal være
forsynet med sikkerhedsseler, er i høj grad harmoniseret på EU-niveau.
For så vidt angår indretningen af busser har EU-medlemslandene siden den 1.
oktober 1999 kunnet stille krav om sikkerhedsseler i nye busser. Dette gælder
dog ikke for busser, der anvendes til almindelig rutekørsel, herunder bybusser.
Danmark har siden 1. oktober 1999 stillet krav om sikkerhedsseler i nye busser.
Da der ikke kan stilles krav om sikkerhedsseler i busser til almindelig
rutekørsel, herunder bybusser, afhænger reglerne om sikkerhedsseler af, hvad
der falder under denne definition.
Fra EU’s side er udgangspunktet, at der er tale om en bybus, når bussens
arealer, herunder gangen, er indrettet til at have plads til mindst 2 stående
passagerer.
For at bussen anses for at være indrettet til stående passagerer, skal
ståpladsarealerne have en vis størrelse, ligesom gangen skal have en vis bredde
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-17 fra David Hay vedrørende seler i busser, til transport-, bygnings- og boligministeren
1797115_0002.png
og højde. Er gangen for smal, må den ikke bruges af stående. Således anses en
traditionel turistbus ikke for at være indrettet til stående passagerer.
I Danmark defineres bybusser som en bus med ståpladser, indrettet til hyppig
af- og påstigning og med plads til mere end 22 passagerer, eller som en bus
indrettet med siddepladser og et areal til mindst 20 pct. stående af det samlede
passagertal. Bybusser
og dermed fritagelsen for indretning med seler -
defineres således mere snævert i Danmark end i EU.
Da Danmark i henhold til EU-retten er forpligtet til at acceptere registrering af
køretøjer, der er EU-typegodkendt, vil det imidlertid som udgangspunkt være i
strid med EU-reglerne, at stille krav om sikkerhedsseler i busser, der af EU
anerkendes som bybusser.
Men det er ikke sjældent, at der foretages indvendige, konstruktive ændringer
på et EU-typegodkendt køretøj, efter det er importeret til Danmark. Der kan
eksempelvis foretages ny indretning af sæder og seler i en bus af hensyn til
dens særlige formål. Tilsvarende kan varebiler efterfølgende få installeret en
bund med sæder og seler m.v. til brug for handicapkørsel. Sker dette skal
køretøjet godkendes ved syn, inden det kan tages i brug på danske veje. I disse
tilfælde finder de danske forskrifter anvendelse.
EU-reglerne er endvidere ikke til hinder for, at der nationalt stilles krav om, at
busser, der anvendes til speciel rutekørsel, skal forsynes med sikkerhedsseler.
EU-reglerne giver dermed mulighed for at gøre seler lovpligtige i skolebusser,
eller lade det være et krav fra de enkelte trafikkøbere. De enkelte trafikkøbere
kan således stille krav om, at busser der kun anvendes til transport af børn
(skole, udflugter, børnehaver, sportsklubber m.fl.), skal være forsynet med
sikkerhedsseler.
For så vidt angår krav til selebrug gælder som udgangspunkt, at børn skal
anvende sikkerhedsseler, hvis bussen er forsynet med sikkerhedsseler. Dette
gælder dog ikke i bybusser.
I forlængelse heraf skal det nævnes, at den almindelige pligt for føreren af en
bil til at påse, at passagerer under 15 år eller børn med en legemshøjde på
under 135 cm anvender sikkerhedssele, ikke gælder for buschauffører. Hvis
bussen er forsynet med sikkerhedsseler, skal chaufføren i stedet sørge for, at
passagerer under 15 år oplyses om reglerne for anvendelse af selerne. Dette
sker som regel ved brug af piktogrammer.
I bybusser er endvidere fraveget den almindelige regel om, at antallet af
passagerer, der befordres, ikke må overstige antallet af passagerpladser, som er
forsynet med sikkerhedsseler. Der må altså godt være tre børn på et
dobbeltsæde, selv om der kun er to sikkerhedsseler til dobbeltsædet. I en
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-17 fra David Hay vedrørende seler i busser, til transport-, bygnings- og boligministeren
1797115_0003.png
situation hvor alle siddepladserne er optaget, må resten af passagererne (også
hvis de er børn) stå op på de dertil egnede ståpladsarealer.
Den konkrete transport omtalt i henvendelsen er efter det oplyste sket i en
rutebus, hvor der er plads til 70 passagerer, herunder 17 stående (over 20% af
passagertallet). Bussen er forsynet med seler, selv om det ikke er et krav i
henhold til ovenstående.
Et eventuelt forbud mod at transportere børn som stående passagerer vil
medføre et behov for et markant større antal busser indsat på ruterne, der
kører skolebørn om morgenen og om eftermiddagen, og er trafikalt
uhensigtsmæssigt. Dette skal ses i sammenhæng med, at busser, som det bl.a.
fremgår
af DTU’s rapport,
Risiko i trafikken 2007-2010,
generelt er det sikreste
transportmiddel for børn.
Herudover er det som nævnt vigtigt at være opmærksom på, at lovgivningen
ikke er til hinder for, at de enkelte trafikkøbere kan stille krav om
sikkerhedsseler i busser, som anvendes til speciel rutekørsel. Eksempelvis kan
en trafikkøber stille krav om, at busser der kun anvendes til transport af børn
(skole, udflugter, børnehaver, sportsklubber m.fl.) skal være forsynet med seler
på alle pladser.
Jeg mener derfor ikke, at der er grundlag for yderligere generel regulering fra
statslig side.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen