Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1780326_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. august 2017
2017-4116
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. juli 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 637:
Kan ministeren oplyse, hvorfor det ikke er muligt at medtage sin cykel gratis i
regionaltoget mellem Østerport og Hellerup, imens sporarbejdet pågår på
Stogslinjen, når det normalt er gratis at have den med i S-toget på den pågæl-
dende linje?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser:
”Den
normale kapacitet til cykelmedtagning er lang større i S-togene mellem
Hellerup og Østerport end i regionaltogene på den samme strækning, både på
grund af antallet af tog og på grund af kapaciteten i det enkelte tog i hver af de
to togsystemer. En ordning, der ville tillade passagererne, der ellers ville have
benyttet S-toget, at medtage deres cykel gratis i regionaltoget lader sig ikke
administrere og en ordning med gratis cykelmedtagning for alle passagerer i
regionaltogene over den berørte strækning ville foruden indtægtstab for DSB
let vise sig at blive illusorisk, fordi den langt mindre cykelmedtagningskapacitet
i alt for mange tilfælde ville føre til, at cykelkunder ville skulle afvises.
Erfaringsmæssigt ville det kapacitetspres, som DSB måtte forvente, hvis man
tillod gratis cykelmedtagning, let føre til forsinkelser, fordi der ville skulle bru-
ges ekstra lang tid til enten at få ekstraordinært mange cykler i toget eller at
afvise både cykelkunder og andre kunder ved indstigningen."
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen