MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. august 2017
2017-4108
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. juli 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 632:
Ministeren bedes beregne, hvad det vil koste staten, hvis man fritager hen-
holdsvis alment nybyggeri og den samlede almene boligmasse for prisfrem-
skrivningen i den løbende beboerbetaling til byggelånene.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som har op-
lyst følgende:
”Efter
gældende regler reguleres den løbende beboerbetaling vedrørende belå-
ningen af nye almene boliger med den laveste af stigningerne i nettopriser og
lønninger i de første 20 år og derefter med 75 pct. af denne stigning i de reste-
rende 20 år af den maksimale løbetid. Hvis denne regulering ophører, vil bebo-
erbetalingen derfor ligge fast på startniveauet, som udgør 2,8 pct. af anskaffel-
sessummen på årsbasis.
Med de samme forudsætninger, som anvendt ved besvarelsen af spørgsmål 631,
herunder en prisstigningstakt på 1,9 pct. p.a. (som forudsættes at ligge under
lønstigningstakten) vil de statslige merudgifter til ydelsesstøtte afledt af et
år-
ligt nybyggeri
på 7 mia. kr. udgøre 1.196 mio. kr. om året.
Det bemærkes, at dette vil betyde en mærkbar nedgang i de almene fondes ind-
tægter efter udløbet af den maksimale løbetid på 40 år. Som følge af den mang-
lende inflationsregulering vil de årlige fondsindbetalinger næsten være halve-
ret, når de starter efter de 40 år.
Den ønskede beregning af et ophør af inflationsreguleringen for
den samlede
almene boligmasse
er foretaget på basis af godkendte almene afdelingsregn-
skaber for 2016. Relativt få ikke-godkendte regnskaber samt kommunale æl-
dreboligbebyggelser efter almenboligloven indgår således ikke i datagrundla-
get.