Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1782077_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. august 2017
2017-4108
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. juli 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 631:
Ministeren bedes beregne, hvad det vil koste staten årligt, hvis den kommunale
grundkapital til nybyggeri af almene boliger nedsættes til henholdsvis 9, 8, 7, 6
og 5 pct.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som har op-
lyst følgende:
”Efter
gældende regler udgør den kommunale grundkapital til nybyggeri af
almene boliger 10 pct. af anskaffelsessummen frem til udgangen af 2018, hvor-
efter den vil udgøre 14 pct.
En nedsættelse af den kommunale grundkapital vil medføre statslige merudgif-
ter til ydelsesstøtte. For de byggerier, der får tilsagn i et givet år, skal denne
merudgift udgiftsføres i tilsagnsåret som nutidsværdien af det beregnede frem-
tidige udbetalinger af ydelsesstøtte vedrørende den pågældende årgang. Dette
afspejler, at der i finanslovsbudgetteringen af ydelsesstøtte anvendes et til-
sagnsbudgetteringsprincip, hvor nutidsværdien af de fremtidige betalinger,
som staten forpligter sig til at afholde gennem støttetilsagnet, udgiftsføres i
tilsagnsåret.
I tabel 1 er vist de statslige merudgifter til ydelsesstøtte, hvis der årligt gives
tilsagn til byggeri med en anskaffelsessum på 7 mia. kr., svarende til det niveau
der, på finansloven for 2017, er forudsat for 2018, og beregnet i forhold til en
grundkapital på 10 pct. Der er anvendt de samme rente- og inflationsforudsæt-
ninger, som på finansloven for 2017. Den samlede ydelsesstøtte udgør 740 mio.
kr. ved en grundkapitalprocent på 10.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om, hvad det vil koste staten årligt, hvis den kommunale grundkapital til nybyggeri af almene boliger nedsættes til henholdsvis 9, 8, 7, 6 og 5 pct., til transport-, bygnings- og boligministeren
1782077_0002.png
Tabel 1. Årlige statslige merudgifter til ydelsesstøtte ved forskellige kommu-
nale grundkapitalsatser ved alment nybyggeri på 7 mia. kr. om året (mio. kr.)
Grundkapitalsats
Merudgifter til ydelsesstøtte
9 pct.
65
8. pct.
130
7 pct.
195
6 pct.
260
5 pct.
325
Side 2/2
Hvis de statslige merudgifter i stedet beregnes i forhold til en grundkapital på
14 pct., vil merudgifterne i forhold til det, der fremgår af tabel 1, blive forøget
med 260 mio. kr. om året, således at de fx ved en nedsættelse til 7 pct. vil udgø-
re 455 mio. kr.
En nedsættelse af grundkapitalprocenten vil i øvrigt give sig udslag i en reduk-
tion af det kommunale bloktilskud, fastsat med udgangspunkt i det forventede
aktivitetsniveau. Samtidig er der set bort fra, at Landsbyggefonden efter gæl-
dende boligaftale til og med 2018 refunderer 25 pct. af statens udgifter til ydel-
sesstøtte.
En nedsættelse af grundkapitalen øger imidlertid kommunernes incitamenter
til at opføre almene boliger og må derfor antages at resultere i et øget byggeom-
fang, især på kortere sigt. Dette vil medføre statslige og kommunale merudgif-
ter til ydelsesstøtte og grundkapital vedrørende den forøgede aktivitet, som skal
finansieres. En årlig forøgelse af byggeomfanget på fx 1 mia. kr. vil således
medføre offentlige merudgifter på 206 mio. kr. om året.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen